Måla från minnet

image328

Jag tycker mycket om att måla tavlor. Med blandat resultat... Just nu har jag ett projekt där jag målar Smultronstället (kommer ni ihåg Hildur, Harald och Hilja?), en plats i Norrbotten där jag tillbringade delar av min barndoms somrar. Nu är alla tre döda och stället har sålts och kalla det obotlig nostalgi eller skyll mitt tjat om min barndom på min ålder men innan jul fick jag för mig att jag ville bevara minnet av platsen. Jag ville också visa mina barn Smultronstället som jag upplevde det.

Jag målar bara ur minnet och med magkänslan, alltså är det inte fotografiskt korrekt... husen ligger lite hullerombuller och avstånd stämmer inte. Mamma och pappa fick tavlan i julklapp, det är ju även min mammas barndom och eftersom mormor också är död ville jag framförallt visa mamma att minnena lever kvar....

Jag är inte helt klar ännu, men jag kanske visar lite bilder då och då.... den är ganska stor och detaljrik så det tar en stund att göra den helt färdig.

Kommentarer
Postat av: Karin A

Hej hej! Vilket utmärkt sätt att föreviga denna plats.
En målning kan fånga in många aspekter som till exempel fotografier kan missa. Nu blir det dina (och familjens) minnen. Ska bli kul att se mer utav tavlan och av det (lilla :) du visar ser den jättefin ut!

Det är så roligt att du har börjat blogga igen. Tyvärr har jag lite mindre bloggtid för tillfället. Men jag kikar in så ofta jag har tid. Ha en fortsatt fin vecka TRE! Kramar i massor Karin

2008-01-16 @ 22:38:31
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Maria

SÅ bra att du gör en tavla för att både bevara och väcka minnen!

2008-01-17 @ 00:05:36
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Barbro Bäcklund

Hejsan! Du heter också Barbro och målar. Det var riktigt häftigt! Dessutom är du också 3-barns mamma.
Har kopplingar till Norrland, jag ser att i ett av dina inlägg finns Piteå med.
Jag är också från Norrland, har tre barn fast de är vuxna nu, har tre barnbarn också. Det är inte klokt vad man kan hinna med fast man inte är såååå last-gammal. "51"
Tänkte bara titta in och hälsa från mej. Jag målar och skapar också. Dina tavlor är så gulliga.
Hälsningar Barbro.

2008-01-17 @ 00:54:15
URL: http://blogg.aftonbladet.se/16844/
Postat av: Sarah

Hello,
Kul att se att du hittat inspiation till bloggen igen. Jag längtar verkligen efter att få se tavlan!!! Gillar den stilen skarpt!
Nu är jag tillbaka i stan och har (förhoppningsvis) en massa tid och inspiration till roliga saker i vår, och då tänker jag automatiskt på dej! Dels ateljén (har en del idéer som jag vill genomföra) men också bara mys, umgänge och samtal. Känns som att det var länge sedan nu.
Kram så länge.

2008-01-17 @ 10:49:35
Postat av: Anna

Vilka mysiga tavlor! Är själv född och uppvuxen pitebo, men sedan 2000 bor jag i Skellefte.

Ha en bra dag!

2008-01-17 @ 11:28:22
URL: http://www.lilltrollet34.blogg.se
Postat av: Ellasmamma

Vad du är duktig på allt möjligt, jag blir glad av att titta på din tavla och ser fram emot att se hela tavlan i färdigt skick. Kram

2008-01-17 @ 22:26:37
URL: http://ellasmamma.blogspot.com/
Postat av: m a r i a k o d e n

Men ååå....du är inte bara duktig på att skriva å fota......=)
Himlansch va duktig du är på att måla!!!

Kul att du bloggar igen!!

Kram!

Ps. Det är ett lika...Min pappa sjöng åxå inför mina polare: "O sole miiiiiooooo......"

2008-01-17 @ 23:05:33
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Barbro

Karin & Maria: Ja, det känns roligt och barnen frågar och förundras hela tiden "vem var det, vad gör han, varför det?" osv. vilket är jättekul... kramar Barbro: Där ser man! Ja, det var ju festligt, men för min del är Barbro ett alias men det var ju mycket annat som stämde!! =) Sarah; Välkommen hem! Det ser jag fram emot... kul att du gillar stilen, jag tycker framförallt det är roligt!! kramar till dej Anna: Kul med ny besökare! Välkommen. Ellasmamma; Tack!!! Ja, det är faktiskt inte så långt bort.... kram Mariakoden; Äsch då! Men min pappa hade löparskidor på taket när han skulle hämta mig på stan... och militärmössa med fladdrande öronlappar!!! Vad säger du nu då? kram och tack, jag blir så glad över era snälla kommentarer

2008-01-17 @ 23:18:35
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Liza

Välkommen tillbaka! Har saknat dig!!
Vad duktig du är på att måla, måste vara underbart att kunna föreviga och förmedla barndomsminnen på detta sätt!
KRAM!

2008-01-18 @ 11:54:00
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: söstra

Tjaba!

Åh - den tavlan blir sååå fiiiiin! (lyckans jag som sett den IRL) Du är så duktig! (kommer du förresten ihåg det där huset från smultronstället som du på allvar ville köpa och frakta hem till stan? Minns att du tog en massa bilder på det, hade snickarglädje och punchveranda...det låg en bit efter vägen mot badplatsen...på tal om minnen)

Va ju tvungen in och läsa dina inlägg, kul att du är igång igen...samtidigt klokt med en timeout tycker jag!

Hoppas vi ses under helgen, nu ska jag, sambon och sonen iväg på moonlight bowling :-) Rolig mysfredag!

Puss på dig och alla i familjen!

2008-01-18 @ 16:03:23
Postat av: Åse

Hej!
Vill bara säga hej, då jag är ute och "surfar" runt och letar bloggar med innehållet trädgård, och altaner/uteplatser i synnerhet. Trevligt du målar! Skulle vilja själv!

2008-01-20 @ 15:45:25
URL: http://kolotten.blogg.se
Postat av: Lisa

Så duktig du är! Och så fint det blev...minns när du skrev inlägget, och du har beskrivit det bra, för mina"bild" i huvet blev som du målat den så man kan säja att du gör målande beskrivningar också!

2008-01-20 @ 15:56:29
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se
Postat av: maloppa

Åh va glad jag blev att du fått tillbaks lusten att blogga. Även jag har varit i en liten svacka men i takt med att fröna gror kommer inspirationen. Va härligt att du målar av dina barndomsminnen, kanske vore något att ta efter. Själv har jag både färger (olja o akvarell), papper, dukar o stafflin men har så mkt annat för mig att jag inte kommer till skott. Får se om det ges tid när det blir lite ljusare ute och man inte är så förb... trött jämnt.
Ännu en gång - härligt att ha dig tillbaks!

2008-01-21 @ 09:30:49
URL: http://maloppas.tradgardsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0