Stenskär - Piteås paradis

Det finns en plats i Piteå som jag tycker kvalificerar sig till en topplacering
bland världens vackraste. Då ska jag väl snabbt tillägga att jag inte sett
alltför många platser... Men Stenskär har definitivt något mycket speciellt. 
Vi brukar åka dit med båt några gånger varje sommar och varje gång blir
jag hänförd. Där finns så mycket att inspireras och bli lycklig av.  

image147


Rena naturupplevelser, mäktig horisont, spännande fauna, enkla men
vackra stugor med en historia att berätta, få färger men många nyanser.
Här finns det vilda men ändå harmonin, skapat av naturen men ändå
upplevs det, i sin skönhet och estetik, planerat av människan. Storslaget
och vidöppet men ändå intimt och varmt. Platsen som helhet väcker alla
mina sinnen och gör mig medveten i nuet på ett sätt som få platser gör. 

image148
     

Jag åker alltid därifrån insiktsfull och lycklig. Jag skulle kunna likna
det vid aktiv meditation. 
Barnen älskar också Stenskär, i synnerhet när det är så lugnt och
stilla som denna sommardag 2006.

image150

image151

image152



Alltid lika sorgligt att packa ihop och åka hem...


image92                   



/BB
image93
  
 

Kommentarer
Postat av: Persilja

Hej!
Jag ska kika in hos dig lite då och då! Det ser så lovande ut!
Kul med fler norrbottningar!!! Man blir lite patriot.

2007-03-29 @ 10:50:00
URL: http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se
Postat av: Carola

Fina bilder - hit kommer jag tillbaka igen!

2007-03-29 @ 16:49:51
URL: http://mammamuh.blogg.se/
Postat av: Persilja

Stenskär-blir så nyfiken, går det turbåtar dit? Eller åker man med egen båt?
Funderar på att ta båten på släp och åka dit nån gång. Ser så fantastiskt ut.
Den vita sanden.
Den finns en underbar ö som vi brukar åka till; Sandskär, men den har myrorna lagt beslag på så vi vågar aldrig tälta t ex. Och sitter man ett längre tag på stranden är allt invaderat av myror. Sen finns det en sagoö som heter Rövarn i luelå oxå dit vi åker en gång per år. Piteå skärgård är outforskad för oss, men nu kanske vi får tid och lust att göra en odyssé där också...

2007-04-20 @ 09:39:28
Postat av: Barbro

Visst går det turbåtar till Stenskär! Garanterat myrfritt om du inte väljer att sätta dig i den mer skogsbeklädda delarna av ön förstås ;-) Överhuvudtaget kan jag inte minnas att jag alls besvärats av några djur... jo, just ja, jag blev anfallen av en herr och fru tärna en gång som vaktade sina ägg... varje gång vi kom för nära så kom dem och attackerade våra huvuden!! hahahaha.. vi fick slåss för livet.... men det är ändå bättre än myror... Har du inte varit där MÅSTE du dit!!!

2007-04-20 @ 22:50:54
URL: http://barbros.blogg.se
Postat av: Edvardstella

Very informative...God Bless

2010-01-27 @ 09:03:03
URL: http://edvardstella.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0