En eller två enar

image285

Ja, ni ser vad som händer... nu har min koncentration förflyttats till jobbet och då har jag ingen tankekapacitet kvar till trädgårdsarbetet... =) Undrar var barnen är förresten??!

Behöver lite goda råd. Känner mig liiiiite stressad att få ner mina enar? thujor? i jorden så de ska hinna "bo in sig" innan vintern... Funderar på att plantera dem vid förrådet efter kortväggen. På rad (med belysning?)? Men det känns så formellt.... kanske hellre en vid kanten (där planteringssäckarna ligger - och har legat hela sommaren eftersom jag hela tiden skaffar nya när jag använt de jag hade) så att jag får plats för en sittbänk... som jag hade tänkt bygga i vinter... när lusten faller på =), ehhh, eller också INTE... men jag kan ju köpa en sån där snygg designad bänk... drömma vidare... 

Nästa vår ska jag inte
*
planera att sy nya överdrag till fyra fladdermusfåtöljer som jag ambitiöst nog vill ha på altanen för att det skulle se så himla fräckt ut, jag kommer inte att idas eller ha tid att göra ett sånt omfattande projekt, speciellt inte eftersom jag hatar att sy....
* köpa hem hundra planteringssäckar utifall att...
* plantera några idiotiska egenhändigt uppskottade rönnar som ändå blir så skadade i rötterna så de inte överlever eftersom jag är alldeles för otålig och väljer för stora träd... kom ihåg att det istället blev en bädd med brännässlor och kvickrot....
* vänta med att plantera kring stentrappen eftersom de där äckliga larverna förmodligen kommer att invadera häggen även nästa år... även om jag inte tror det när den blommar så fint...
* "glömma" att måla taknocken på kortsidan på huset bara för att det kändes så himla tråkigt och omständigt och helt egentligen onödigt eftersom ju ändå ingen ser det... det gör de!! speciellt nästa år eftersom väggen då kommer att vara ÄNNU mer bleknad...

Skönt. Nu slipper jag göra samma misstag nästa ambitiösa vår... istället finns gott om plats för nya misstag...

Kommentarer
Postat av: Erika

Självklart skall de stiliga thjor sitta där på kanten, men så att du rymmer den fina bänken.....går det eller blir det får trångt?
Kram

2007-09-04 @ 07:31:50
URL: http://mrum.blogg.se
Postat av: Esters Mamma

1. Allt det du inte gjort eller skulle göra i år går att göra nästa år!
2. Drömmar ska man ha!
3. Sen... jag jag ska vara ärlig, thujor är inte fina!
Eller dom är fina när dom är små och sen blir dom bara förvuxna.
Du är bra och du är bäst men thujor passar i kruka mest.
Sätt dit en bänk som du kan sitta och filosofera på nästa år då du ska göra upp nya planer. Kram

2007-09-04 @ 09:02:50
URL: http://estersmamma.blogg.se
Postat av: jessica

Vad fint det var! Jag gillar dina gångar! Får jag länka till dig?

2007-09-04 @ 12:33:38
URL: http://detvitahuset.blogspot.com
Postat av: Vella

Ja du..det var klurigt de där. Efter att ha funderat läänge, så är mina förslag följande. Alternativ 1: Sätt en Thuja vid kanten av förrådet där du har ritat..(båda bredvid varandra blir nog för trångt).
Alternativ 2: Sätt en Thuja vid förrådshörnet och en vid garagehörnet, då får du bort de ut stickande hörnen på byggnadena, allt enligt Feng shui...
Alternativ 3: Sätt en Thuja vid förrådshörnet och den andra längs med förrådsväggen, bredvid varandra för att sedan ställa bänken längs med förrådsväggen.
Men det viktigaste om Thujorna skall planteras är att vattna dem väl under hösten så de har samlat vatten innan vintern kommer, skydda med säckväv för vårsolen så att de inte tror att det är sommar och försöker att dricka vatten ur en frusen backe, för då blir busken brun och dör.
Tillskillnad mot Estersmamma så gillar jag Thujor, har en ny planterad häck själv. Plantorna skall toppas först då de nått önskad höjd, så blir de inte högre, bara buskigare.../Kram Vella

2007-09-04 @ 15:48:59
URL: http://vellasgarden.tradgardsblogg.se/
Postat av: Vicke

*ler* Jasså det är så de heter köpte två stycken i våras och du vet hur bra jag är på det här med trädgård och blommor. Eftersom du är sånt proffs på det jag inte är så låter jag bli att ge något råd;)
Skönt att du har saker kvar att göra i trädgården även nästa sommar:)
kram kram

2007-09-04 @ 20:30:59
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Barbro

Erika: Tack för det, thujor heter de... ja, jag veet inte.... men kanske...kram Esters mamma: Nja, jag håller inte med dig riktigt, jag tycker att de är fina, i alla fall om de trivs och ser friska och välmående ut... i annat fall får man ta bort dem... tack för goda råd =) Jessica: Klart du får! Roligt =) Vella: Ja, jag vet att ingången inte alls är bra enligt feng shui (eller min egen intuitiva känsla) och har haft funderingar kring klängväxter eller annat... men kanske det är den bästa idén! Att sätta en thuja strax hitanför bortre hörnet på förrådet och den andra vid hushörnet. Så får det bli. Och vattna det ska jag. Jag har fler vintergröna växter så jag brukar vara noga med det... kram och jättetack...

2007-09-04 @ 21:22:08
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Eivindsine

Hi, cool site. What CMS is it?

2008-11-24 @ 14:22:24
URL: http://eivindsine.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0