Trädgårdsarbete gör mig lycklig


image53
(Harmonidelen våren 2006, privat bild)

Trädkramare. Tror att ordet härstammar från några unga demonstranter på 70-talet? Jag använder det med innebörden att träd, läs trädgård, gör en lycklig. Man ger kärlek och får kärlek tillbaka. Stillsamt ibland och ibland sprakande... Prova krama ett träd när du känner dig lite deppad, trädet suger din dåliga energi och ger dig lust och ork tillbaka. Det är sant. Jag behöver bara trycka ner fingrarna i jorden för att känna alla bekymmer blekna... Här och nu. Hur ofta lever man här och nu? Jo, när man planterar. Många tror att man jobbar med trädgård för att vara duktig. Men det handlar egentligen om att må bra. Om att vara lycklig och bekymmersfri.
Men nog med filosofi... ;-)

Jag har alltid varit intresserad av trädgård och växter även om det har blommat! ut på riktigt sedan vi byggde vårt hus för fem år sedan. Då fick jag en helt oanlagd trädgård att planera. Den är ganska stor, ca 1600 kvm, så jag har jobb för en lång tid framöver (trädgårdsarbete är ju ett långsiktigt intresse även om det kantas av mer kortsiktiga projekt mellan varven). Jag har valt att börja från huset för att sedan bygga på ut mot tomtgränsen. På gott och ont. Med facit i hand hade det suttit fint med uppväxta häckar och träd som en ram runt gården nu (viktiga väggar...) men jag har liksom inte landat i hur det ska se ut förrän nu. Delvis.

Min grundprincip är att ha få färger, helst bara grönt i olika nyanser, men med lite utropstecken här och där. Det förstärker det gröna och ger det lustfyllda. Jag tycker också om blad och växter med olika form och struktur.
Det kanske framgår av bilderna att jag också älskar kombinationen falurött och grönt, gärna med inslag av silver. Det är så vemodigt svenskt med falurött, traditionellt men ändå modernt. Framförallt är det vackert mot de gröna färgerna, stenarna och gruset som jag också tycker om att använda mig av. 

Nu har jag också valt tema för olika delar av trädgården. Framsidan vid garageentren kallar jag för skogen. Här kommer jag att koncentrera barrträd som tall och gran med rönn. Det knyter också an till ett skogsparti som bara ligger ca 50 meter därifrån. Sedan har vi entren och, som jag kallar det, innergården. Här finns en altan med plats för vilostolar och kaffestunder. Den ytan kallar jag för harmoni. Här vill jag att man bara ska må bra och känna lugn och välkomnande. 

Går man från innergården mot baksidan kommer man till bär och odlingsområdet. Här finns rabarber, örter, vinbär, krusbär, smultron och jordgubbar bland annat. Lekstugan hakar på det området, vilket är naturligt för här brukar barnen få plantera lite morötter och annat i pallkragar.

Därefter kommer man till altanen på baksidan. Här är område umgänge och social samvaro. Här finns sandlåda, grill och större matplats samt en liten pool. Slutligen så har vi lek och aktivitetsområdet, en större sammanhållen gräsyta där man kan spela fotboll och annat. Denna indelning har gjort det lättare för mig att planera växter och sammansättningar.

Jag vill också poängtera att jag inte är någon växtexpert,  jag är nog mer estetiskt lagd än åt hortonomhållet. Jag experimenterar mig fram och det är inte alltid jag vet vad växten heter som jag fattat tycke för på handelsträdgården och dragit hem för plantering. (Men jag tar alltid reda på det sedan...)

Min tomt är byggd av lermark, vilket begränsar. Sedan bor jag i zon 5, vilket också begränsar. Men jag provar gärna växter från zon 4 och det brukar gå bra även om de kanske inte har samma tillväxttakt som i sin rätta klimatzon. Det är så stimulerande och kittlande att vara lite busig och inte alltid följa alla regler...

Ifjol började jag intressera mig väldigt för lökar. Följaktligen planterade jag massor på hösten. Ska bli enormt intressant att se om det blivit något, och hur färgerna stämmer...

Ser också fram emot goda råd från er alla experter där ute!! Jag vill ha många trädgårdsvänner att utbyta inspiration och ideér med!

image82

/BB
  

Kommentarer
Postat av: maloppa

Va kul att du hittade till min blogg. Din uteplats ser helt underbar ut, va härligt att få planera en trädgård från skratch istället för att ta över en gammal oplanerad utan uppvuxna träd som jag gjort. Ska bli spännande att se fler bilder från din trädgård. Kikar in igen...

2007-03-31 @ 23:58:34
URL: http://maloppas.tradgardsblogg.se
Postat av: Linda V

Din trädgårds låter döspännande!! Vad roligt (och svårt) det måste ha varit att planera allt från början! Härlig uteplats!

2007-04-18 @ 19:09:35
URL: http://lindastradgard.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0