Ärlighet varar längst?


image220

Varar ärlighet längst? När är det okej att vara ärlig och när ska man leverera vita lögner? Var sätter man gränsen?När man ber om en åsikt vill man då ha ett ärligt svar? Eller är det bara en social umgängesform?

Att inte såra någon känns viktigt. Å andra sidan. Hur ledsen blir man inte om man inte får ett ärligt svar och sedan får veta "sanningen" via en omväg eller uttalat på annat sätt...?


Är det egentligen intressant att få oärliga svar? En spegelbild som bekräftar allt du tycker själv och aldrig ifrågasätter? Hur utvecklas man då?

Egna insikter kostar så mycket i tid, misstag och livserfarenhet. Tänk om man istället kunde ha öppna dialoger och diskussioner kring våra olikheter och olika uppfattningar? UTAN att hamna i konflikter eller ovänskap. 

Var tycker ni att gränsen går? En kompis sa till mig att hon tyckte att gränsen gick vid "om man frågar om en åsikt vill man ha ett ärligt svar" men att råd och åsikter man inte frågat om ska aldrig uttalas. Ärligt eller oärligt?
Vilken inställning har du?

Okej, börja inte nu att kommentera ALLTFÖR ärligt, det är jättebra för självförtroendet med små vita lögner ibland (hahahahaaaaa...)   OCH, tro för allt i världen nu inte att jag inte är ärlig när jag besöker era bloggar, detta var menat i största allmänhet! (Ja, nu har jag minsann tjorvat in mig i garnnystanet... *skratt*) 

För övrigt har jag varit på Granngården och köpt planteringsjord och frön idag.... tänkte dock hålla mig till imorgon.. kan någon komma och hålla i mig!!! :-0

Kommentarer
Postat av: Vicke

Jag ska vara helt ärlig och det är att jag är alldeles för trött för att ens orka fundera på det... ;)
Men jag kan i alla fall säga att vad du är duktig i trädgården, kan du inte komma hit också och fixa?;)
KRam

2007-06-04 @ 23:00:56
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Barbro

Klart jag kan!! som ett skott... *skratt* kram på dig med

2007-06-04 @ 23:07:55
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Anna

Du har verkligen en lyxig blogg. Jag får nästan lite prestationsångest! Tack för besöket på min blogg och välkommen åter. Ska titta in till dig också då klockan är lite mindre bara. Ha´de.

2007-06-04 @ 23:21:56
URL: http://www.mittlillabo.blogg.se
Postat av: Barbro

Anna: lyxig?? det lät kanske inte så bra... hrm, jag vill verkligen inte ge prestationsångest, jag vill inspirera och inspireras!! kul att du hälsade på iaf, kram

2007-06-04 @ 23:26:10
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Anna E

Hello...
Ärlighet ja..det är inte ett helt lätt ämne du tar upp här - det är precis som du skriver: man vill ju inte såra någon. Men...jag TROR jag är av den åsikten att om någon verkligen frågar om råd, då försöker jag vara så ärlig som möjligt.
Sen handlar det mycket om HUR man framför sin åsikt...Vissa människor har en unik förmåga att verkligen säga exakt det de tänker, och det kan bli hur fel som helst...
För att klargöra, här ett exempel:
Din kära vän och du är på stan och shoppar. Hon har lite kärleksvalkar (som vi alla har..) och hittar en kjol som hon gillar. I provrummet kommer frågan: Ser jag inte tjock ut i den här kjolen?
Sanningen är att hon faktiskt ser lite för stor ut, så dilemmat är ett faktum...
Väljer jag att svara:
- Ja, det gör du verkligen! Ta en annan!
istället för
- Nja, inte direkt tjock men den satt inte så snyggt...
Du är ärlig utan att ljuga, och sårar inte din vän :-)
Jag tror det är sunt att leva efter devisen: "ärlighet varar längst, men tänk på hur du för fram din ärlighet"... Och en vit lögn kan ibland göra mer gott än ont, och då tycker i alla fall jag att det är helt ok! (Hm..hur blev nu det där?)
Hur som helst. Törs man inte vara helt ärlig mot personen kring ett visst ämne, då kanske man inte heller ska springa runt och säga sanningen till alla runt omkring...
Men.
Som sagt.
Finns det överhuvudtaget någon som alltid och jämt är 100% ärlig? Jag tror inte det...
Kram och godnatt!

2007-06-04 @ 23:45:18
Postat av: Lisa

Hmm, ärlighet tror jag är både personligt och olika, dvs det som är sanning för någon kanske är vita lögner för någon annan...jag tror som Anna här ovanför att det inte finns nån som är 100% ärlig..cyniskt? jovisst! Men du, vad fusk, du har mer trädgårdstid än jag! Jag vill inte vara på jobbet, jag vill också gräva och plantera! nåja, jag har i allafall lådorna klara, fina blev de också! Tyvärr verkar det inte bli trädgårdstid ikväll(eller imorgon)eftersom storasyster vill se alla balfina töser på havsbadet ikväll och imorgon är ju Jimmy Jaaaaaanson i badhusparken:)...hoppas jag kan muta mej fri;)*härliga trädgårdskramar får du i alla fall!*

2007-06-05 @ 06:42:45
Postat av: Karin

Intressant fråga. Ibland så orkar man kanske inte vara ärlig. Man kanske ska tänka för vems skull är jag ärlig. Är det för min skull eller för den andra personens skull, så inte den går och tror något annat?

2007-06-05 @ 07:26:49
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Olaileah

i love this page keep it up.

2009-08-14 @ 09:19:14
URL: http://olaileah.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0