Stentrappa skingrar tankar på inskolning

image276

image275

Nu finns den där. Min stentrappa. Under korkeken  den stora häggen ligger den inbäddad i, ja just nu bara tråkig gräsmatta och jord, men tanken är förstås att få till lite mer lummig och vacker sidoentre... Stentrappen kommer inte att användas dagligen, däremot känns det bra att kunna gå ner till vägen på långsidan, inte minst med tanke på lillebrors framfart....

Nu får den ligga till sig. Till våren får vi se hur den klarat påfrestningarna.... 

Helgen har regnat bort. Lillebror har varit krasslig efter en veckas tuff inskolning på dagis... Jag är helt knäckt. Blotta tanken på att lämna bort lillebror gör mig gråtfärdig. Hela veckan har han tittat på mig med stora ögon, tagit min hand och lett mig bort till utgången.... "Jag vill inte vara här..." ber han med sina vackra ögon. Hur känns det? Inte bra, det kan jag försäkra. Men det kommer såklart att gå bra. Efter tre barn så vet mitt förnuft att känslan av att vara-en-mamma-som-överger-sitt-barn kommer att försvinna... 

Jag tror att det är extra mycket separationsångest denna gång. Tredje gången gillt. Sista gången. Nu är babytiden över. Den totala hängivna mamma-mys-när-det-inte-finns-någon-annan-perioden är obönhörligen till ända. Jag vill hålla kvar tiden.... inte släppa.... jag vill återuppleva allt... alla underbara småbarnsår.... suck...

Visst finns det mycket att glädjas åt också. Jag hade tur som fick plats. Dagiset ligger 300 meter från vårt hus, personalen är underbar och det står 20 barn i tur för att få komma in. Jag har haft tur. Vi har haft tur.

Tur att man vänjer sig.

Kommentarer
Postat av: Syster yster

Go förmidda! Uppkopplade samtidigt? Så himla fina bilder! Måste ut i min egen trädgård, blir inspirerad...avvaktar bara regnet...Konstigt det där. Undrar om det finns någon där uppe som står med piskan inför fredagseftermiddagen och kommenderar dåligt väder för alla lediga människor - hela helgen! KRam, vi hörs!

2007-08-26 @ 11:14:49
Postat av: Lisa

Du har så vackert där hemma....Jag tycker du borde vara med i "öppen trädgård" du vet, det som tidningen land anordnar...förstår att du har en klump i magen om inskolningen..inget "det blir bra" i världen kan mota bort den där känslan att kliva ur vara-hemma-i-bebis-bubblan-känslan...verkligheten är så brutal på nåt vis...och när man vet att det är sista gången är det ännu mer sorgligt..kram på dej!

2007-08-26 @ 11:29:04
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se
Postat av: Lilla My

Det ser jättefint ut.Nåt som jag inte har berättat är att jag har sett ditt hus flera år innan jag hittade dig på bloggen så efter ett tag förstod jag att DET var ditt hus.Hur snyggt som helst tyckte jag från första stund.Jag är en sån som kan åka runt och titta på vackra hus och det var under en sån runda jag hittade ditt hus.Så då var det sagt!Snart är det säkert så att du inte får hem honom från dagis.Kramar

2007-08-26 @ 13:47:41
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: maloppa

Åh så vackert det blir, eller ja du har ju redan väldigt fint i din trädgård men den grusgången och stentrappan blir ju pricken över i:et.
Det beror lite på vilket väderstreck trappan ligger i men hade jag en sådan trapp med lite sol på skulle jag sätta taklök eller en lågväxt sedum, alternativt timjan. Kolla i mitt arkiv under inlägget den 9 juni i år får du se en härlig stentrappa med taklök....
Vet inte heller om den är härdig hos dig men det har du säkert stenkoll på. Lycka till!

2007-08-26 @ 14:37:25
URL: http://maloppas.tradgardsblogg.se
Postat av: maloppa

Åh så vackert det blir, eller ja du har ju redan väldigt fint i din trädgård men den grusgången och stentrappan blir ju pricken över i:et.
Det beror lite på vilket väderstreck trappan ligger i men hade jag en sådan trapp med lite sol på skulle jag sätta taklök eller en lågväxt sedum, alternativt timjan. Kolla i mitt arkiv under inlägget den 9 juni i år får du se en härlig stentrappa med taklök....
Vet inte heller om den är härdig hos dig men det har du säkert stenkoll på. Lycka till!

2007-08-26 @ 14:38:46
URL: http://maloppas.tradgardsblogg.se
Postat av: Lilla My

Jag bor inte i dina kvarter men det tar ca 5 min med bil till där jag bor.Söderut,tror jag :-)

2007-08-26 @ 15:52:51
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: MO

Åh vad jag lider med dig, stackarn, kan bara tänka mig hur hemskt det måste kännas. Men som oftast går det ju jättebra, vilken tur att ni har så nära till dagis, gångavstånd.....Men nu.....alltså hur snyggt blev inte det här då??? Där har ni verkligen fått till det kanonsnyggt. SÅÅÅ jättefint med den "jalusin, spaljen" eller vad ni kallar den, blir riktigt avis. Skulle med vilja ha det så. Hoppas nu allt går bra på dagis o njut av de lediga dagarna tillsammans med barnen, kramar

2007-08-26 @ 16:15:52
URL: http://medaljongen.blogg.se
Postat av: Mariakoden

NI! HAR! SÅÅÅÅÅÅ! SNYGGT!!!! *ropar*
Åååå...............................
........................................
Men att sätta sin lille son på dagis.....buhuuuu.....huuuuubuuuu......=(
Det är värst för mammorna, jag lovar! Han gråter bara för att du ska få dåligt samvete!! Lovar!!!
Kram å lyckönskningar till inskolning...om den inte är klar....

2007-08-26 @ 16:48:03
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Lallis

Jamen vad läckert med stentrappen:) Riktigt snyggt är det.
Ja, det känns alltid i hjärtat att lämna iväg barnen och ännu mer såklart om de säger att de vill följa med en och inte vara kvar på dagis. *ler*
Som du säger så går det över.
Kram Lallis

2007-08-26 @ 16:53:31
URL: http://knasigamamman.se
Postat av: Maria-Jag blommar

SÅ vackert i din trädgård, imorgon ska jag nog visa min trapp mm
Ja, det måste nästan vara värst med det tredje barnet. Jag ska fortsätta vara hemma ännu med min lilla 1år4mån:ading...(som ju också är min tredje)

2007-08-26 @ 19:15:32
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Liza

Underbara bilder!! Gillar allt jag ser på din blogg!
KRAM!

2007-08-26 @ 19:31:18
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Johanna

Vi fint det blev med alla stenarna! Åh..min lilla tjej är 10 månader och kan bara föreställa mej tanken att behöva lämna henne på dagis...buuu...Fast det kan ju lika gärna gå jättebra! Vilket det oftast gör efter ett tag säger dom som vet =) Kram å lycka till

2007-08-26 @ 19:42:09
URL: http://radhusidyll.blogg.se
Postat av: Esters Mamma

först... Barbro vilken fin trädgård su har och vad snyggt det blir med din trapp!
Sen... herregud, jag kan bara föreställa mig hur det kommer att kännas när Ester ska lämnas på dagis. Hon är ju 1 år och tanken är att hon ska vara hemma ett år till och börja på dagis nästa höst. Vill inte tänka tanken ens...
Men... för din lilla kommer det att gå så bra ska du se. Ett litet tag till sen kommer han inte vilja att du är kvar.
Stor kram till dig.

2007-08-26 @ 19:50:15
URL: http://estersmamma.blogg.se
Postat av: Fridasfunderingar

Oj så fint det blev med trappen! Fast oj vad det började knipa i mitt mammahjärta också när du beskriver de vädjande ögonen.Fasar redan för inskolning och jag ska inte göra det förrän efter nyår. KRAM PÅ DIG!

2007-08-26 @ 21:56:06
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se
Postat av: Fridasfunderingar

PS Det är inte meningen att mamma hjärtat ska tänka logiskt, så det få knipa även om förnuftet vet att det kommer att bli bra i slutändan DS

2007-08-26 @ 21:57:00
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se
Postat av: Maja

Oj så snyggt, dessutom har du alltid så ljuvliga bilder i stiliga kollage! =)

2007-08-26 @ 22:47:37
URL: http://cactusvit.blogg.se/
Postat av: Thea

Men SÅÅ snyggt!
Jag får sån härlig trädgårdsinspiration hos dig. Du är superduktig!
Fy ja, inskolning är väl inte det roligaste här i livet ;)

2007-08-27 @ 11:06:11
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Vella

Så fint ni har det, jag blir lika må lös varje gång du visar nya bilder....så smakfullt! Din stentrappa såg härlig ut...Jag har klurat lite på ditt "problem". Jag gillar en "busig" buske vid namn stephanandra incisa, den är lik din måbär i bladen, om du vill fortsätta på liknande blad tema. Annars är jag mycket svag för olika sorters funkia, de vissnar ju ner och blir inte skadad av ev plogbil eller snö....
Kram Vella

2007-08-27 @ 11:32:24
URL: http://vellasgarden.tradgardsblogg.se/
Postat av: Arga Mamman

Hej där... Usch, visst känns det i mammahjärtat... Jag kan verkligen förstå hur du känner dig! Tänk så många vi är som går omkring och mår dåligt över det här som har blivit självklart i vårt avlånga land... Ibland funderar man verkligen över sina val...
Underbara bilder som alltid. Det gjorde mig lite gladare i alla fall!!
Kram från mig!

2007-08-27 @ 16:03:09
URL: http://argamamman.blogspot.com
Postat av: Annis

Jag känner igen känslan att lämna barnen. En gång var mina pojkar hos en vik.dagmamma och när jag for stod de på bron och kramade varandra och grät....jag grät lika mycket. De kommer ihåg episoden själva....usch..det är inte kul att säga hej då. Har alltid haft svårt själv för det.
Från det till din trädgård..jag gillar det röda staketet/planket. Undrar också hur du lyckas hålla ogräset borta från gruset. Tips sökes!

2007-08-27 @ 19:36:01
URL: http://annis.blogspot.com
Postat av: Karin

Vilken fantastisk trädgård du har. Ser superproffsigt och snyggt ut. Tänk om man kunde vara så händig!
Ang att lämna på dagis så förstår jag att det är jobbigt. Men det är ju som du säger tur att det går över och att man vänjer sig.

2007-08-27 @ 20:01:38
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Barbro

Syster yster: Ja, det kan man tro...=) Snart är det dax för nya bilder från din trädgård oxå! Du har ju verkligen fått till det fint! kram Lisa: Ja, det vore jättekul att ha någon gång, men jag vet inte, de som är med där har ju så HIMLA proffsiga trädgårdar... kram o tack för dina snälla ord! Lilla MY: Det är jättekul att åka runt och kolla in fina hus! Vad smickrad jag blir! o nyfiken på var du bor...måste ut o spionera *skratt* kram =) Maloppa: Vilken JÄTTEbra idé, den trappen var ju jättefin... taklök ska jag plantera!! kramar till dej o tack för fina tips! MO: Tack!! Roligt att du gillar det! Jag njuter till fullo av mina sista dagar! kramar =) Maria: Ja, buuuuu, säger jag med... men idag gick det bättre... ingen protest.. suck... men det känns också tungt... =( aldrig är det bra... kramar Lallis: Tack för dina värmande ord... ja, det går nog över... nån gång! kram Maria-blommar: Åh vad spännande då ska jag kolla!!! kram Liza: Tack detsamma!! kramis Johanna: Njut, njut, njut... tiden går fort... kramisar Esters mamma: Vad härligt att vara hemma i två år, det gör du rätt i... kramar i massor Frida: Ja, det är väl så, känsla och förnuft behövs bägge... kramisar Tack Maja!!! kram Thea: Vad roligt! glad blir jag av dina besök! kram Vella: Vilket bra tips! Jag ska kolla in den busken! funkia är favorit, den skulle absolut funka (!).. kanske också lite prydnadsgräs för höjd... o så taklök...hmmm, tack gulliga du! Arga mamman: Ja, det har jag gjort många gånger... funderat alltså. Det är hela tiden avvägningar och att försöka göra rätt val... som man ska leva med.. usch nu fick jag ångest igen... kramar =) Annis: Det kniper i hjärtat bara jag läser din text... sådana gånger ska det inte vara lätt! Skönt ändå att de hade varandra... det hade mellanbror och storebror några år också... men inte lillebror, snyft... vi måste nog skaffa ett till =))Ogräset är inget jätteproblem faktiskt, jag har duk, stenmjöl och grus, ogräset kommer såklart men inte värre än att man hinner hålla undan genom att rycka något då och då... sedan sitter det ju inte så hårt i gruset... så det är helt ok! Karin: Jag älskar trädgårdsarbete... och det är nog en förutsättning!! Det får aldrig bli ett måste... kram =) TACK snälla ni alla för alla fina kommentarer ni lämnar!!!

2007-08-27 @ 21:30:26
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: tina

Men åååååå,du kan väl ta en runda ner till de sydligare delarna av landet och ta en titt på min trädgård..och visa hur vi skulle kunna få det så där fint!!!!! Ni har ju så snyggt ...och man får massor med inspiration!! Tack för titten!!Och tack för den gulliga kommentaren hos mej=)=)=)
K R A M !

2007-08-27 @ 23:05:49
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: /B

Jättefint! Jag borde komma på ett IRL-besök och inspireras!!

2007-08-28 @ 14:16:05
URL: http://lyckligagatans.blogg.se
Postat av: Cina

Vilken underbart fin trädgård ni har- jag önskar jag också hade lite intresse för trädgården...
Förstår att det är tufft med sista inskolningen, jag tycker det är lite tufft med storebror på 6-års- kan inte fatta att han blivit så stor, tur att jag har lillebror kvar på dagis *ler*...

2007-08-28 @ 20:11:38
URL: http://cinamedmera.blogg.se
Postat av: Vicke

Men herregud trodde inte du kunde ha något mer vackert att visa i din underbara trädgård, men så fel jag hade. Håller nästan på att ramla av stolen så imponerad blir jag. Är det säkert att du inte är trädgårdsmästare??;)
Det där med dagisinskolning var länge sen men nog minns jag allt hur ont det gjorde i mammahjärtat innan man vande sig. Det kommer att gå bra!
Kram

2007-08-28 @ 21:45:14
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Barbro

Tina: Ja, akta dig så jag inte tar dig på orden!! =)) Jag är ju trädgårdsgalen, så man vet ju aldrig... *skratt* kramis B: Du är hjärtligt välkommen!! =) Cina: Ja, det går över... i alla fall känns det bättre och bättre när jag ser att han trivs lite grann i alla fall =) kram Vicke: Det är jag som trillar av stolen för dina gulliga ord Vicke!! kram till dig

2007-08-28 @ 22:09:10
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Gautealise

How can a person get info. on friends and family in p.a. and thank you for having this site .

2009-03-30 @ 08:20:00
URL: http://gautealise.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0