Min farfar och Kiss me Quick



image272
Såg programmet Paradiset som sändes på SVT i våras och kom att tänka på min farfar.
Han var en kärleksfull man men med ett hett temperament. Bjuder här på några korta historier om honom.


Farmor och farfar skulle lägga sågspån på vinden och min gracila farmor, alltid iklädd högklackat, fick uppdraget att ta emot. Stående på vingliga ben i vindsluckan famlade hon efter farfars uppräckta säckar. Min farfar, het och otålig, tyckte att det gick alldeles för långsamt och forcerade därför fram säckarna. I alldeles för hög hastighet. Min stackars farmor råkade till slut tappa taget om en säck som gick sönder varvid sågspånet föll över farfars numera högröda ansikte. "Men sko I komma opp o dräppa dä!" ....  (Men ska jag komma upp och döda dig!)

Min farfar hade inte hög tilltro till sina söner och deras praktiska sinnelag. Detta i kombination med hans otålighet gjorde att de många gånger bävade för att hjälpa honom bygga. En gång skulle ändå min far göra en insats. Farfar stod på stegen till huset och ropade till min far att han skulle hämta hammaren. Min far, som inte ärvt farfars snabbhet, började gå mot garaget i sakta lunk. Farfar började svära och gorma och hann hetsa upp sig rejält innan pappa var tillbaka med hammaren. "Ge hit´n!" skrek farfar och greppade efter hammaren alldeles för tidigt några gånger. När han till slut fick tag i den drog han så kraftfullt till sig den att den for rakt in i ena glasögat och spräckte hela glaset. "Men!! Siiii dö nö vo dö ha gjårt!!!!"... (Men ser du nu vad du har gjort!!)

I slutet av min farfars tid som bilförare skulle min kusin och farfar ut på biltur. Farfar gick i förväg till garaget och precis när kusinen kommer in i garaget ser han min kära farfar sitta i baksätet av bilen och förtvivlat skrika: "Men vem f-n ha stöli rattn?!!" (Men vem f-n har stulit ratten!)

Farfar tyckte om bilar och köpte ett flertal under sin livstid. Vid det sista bilbytet var han inte nöjd. Han deklarerade högljutt för oss alla och senare i telefonen till den stackars försäljaren att "biln jenna jär inte bra! hä skrammel och lev om hela tidn man kör´n!! nog är e väl fördj-igt att man it sko få en bil som fungär!!" (Den här bilen är inte bra! Det skramlar och lever om hela tiden när man kör! Nog är det väl fördj-igt att man inte ska kunna få en bil som fungerar!) Han åkte iväg i argen till bilfirman och gick omkring i affären och domderade vilt till alla försäljare. Sälja bilar som var i så dåligt skick! Efter en stund kom en person från verkstan in i affären och sa: Vi har hittat felet nu. Det var ett kasettband som låg och skramlade i handskfacket!...

Farfars otålighet tog sig också andra uttryck... Farmor och farfar hade bestämt sig för att åka iväg och hälsa på en av sina söner. "Vänt bara nålta" sa farmor och gick iväg på toaletten. (Vänta bara lite.)
När hon kom ut hade farfar redan åkt.

En gång när jag skulle iväg till gymnasieskolan för att skriva ett prov missade jag bussen. Desperat ringde jag till min farfar och bad att han skulle skjutsa mig. Sent omsider när han dök upp hade han lånat mina kusiners föräldrars VAZ, en bil farfar aldrig tidigare kört. Bilresan var en hårresande upplevelse. "Men farfar, akta det kommer någon och går där!" skrek jag förtvivlat vid några tillfällen och såg hur vettskrämda människor fick slänga sig i dikena för att överleva farfars vilda framfart. När han väl fått upp farten vägrade han att sakta ner. Stoppskyltar och väjningsplikter passerade obemärkt förbi. "No hinn döm stannn... döm si mä jö..." var hans enda kommentar. (Nog hinner de stanna, de ser ju att jag kommer.) Omskakad men vid liv kom jag slutligen fram och min farfar skrockade glatt " I bruk säg dell farmor att i skull ha blevve en racerförar....".... (Jag brukar säga till farmor att jag borde ha blivit en racerförare...) Tror jag det.

Det var min farfar det. Otaliga gånger glömde han deras älskade hundar "Kiss me Quick" (Ja, den hette så =), men kallades i dagligt tal för Kiss me) och Tom, två dvärgspetsar som Paris Hilton skulle ha varit grön av avund för att få ha i sin handväska. Han var så otålig att komma iväg och vi fick alltid ringa efter en stund och fråga om de inte glömt något. Då ska man veta att detta är jämförbart med att vi skulle glömma våra barn...

Kiss me var en arg rackare. På sin ålders höst hade hon inga tänder men däremot gick hon allt som oftast omkring och sög på en tutte som hon snott av någon av barnbarnen. Det såg väldigt märkligt ut. Tutten, sin sovplats och farfar var hennes ögonstenar och ve den som gjorde något utfall mot dessa tre älskade ting. Därför blev det såklart lite av en sport att reta henne lite... en välriktad försiktig spark mot sovplatsen gjorde henne galen av ilska och hon skällde och morrade som en tok innan tutten lugnade ner henne. Vi barnbarn tyckte det var väldigt kul.... stackars liten.

Han älskade också att retas med de små barnbarnen. Bland annat brukade de få i uppdrag att räkna hans tänder. Mitt när de höll på lossade han på löständerna så att de föll ner från gommen och barnen storskrek av fasa... Han slutade aldrig skratta åt deras förfärade miner...

Kanhända det dyker upp fler dråpliga historier om min farfar, vissa kommer jag själv ihåg medan andra har jag fått berättat av kusiner och föräldrar... sov gott farfar, vi saknar dig och dina roliga upptåg!

(Tillägg: Missade tisdagstemat igår men såg att temat var grönt, och då hakade jag på eftersom mitt tema för ovanstående bilder just var grönt: limegrönt.... lite fegt men hoppas på överseende =)

Kommentarer
Postat av: Lilla My

En härligt spontan man din farfar låter det som och på pitemålet blir det liksom ännu roligare.Hoppas att du har det bra i din vackra trädgård.Kramar från mäj!

2007-08-22 @ 18:26:45
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: Fridasfunderingar

Så härligt skrivet och beskrivet!Underbart med pitmåle också! Jag skrattade massor när jag läste.Han lät som en riktig intressant människa. Tackar!

2007-08-22 @ 19:54:36
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se
Postat av: Liza

Vilken fantstisk berättelse! Du skriver bara för bra! Tack för att du delar med dig!
KRAM!

2007-08-22 @ 22:11:08
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Esters Mamma

Farfar påminnner om min tjuriga morfar. Rolig läsning och mycket igenkännade.

2007-08-22 @ 22:24:47
URL: http://estersmamma.blogg.se
Postat av: Sara

Å vilka härliga farfarhistorier, jag skrattade gott!

2007-08-22 @ 22:32:45
URL: http://barasara.blogspot.com/
Postat av: Maria-Jag blommar

Trevligt att läsa om din farfar och roligt med det dialektala (som jag förstår fast jag kommit hit i vuxen ålder...men jag är ju från Norrbotten så det är lite besläktat)

2007-08-23 @ 06:09:13
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Anna

Vilken ljuvlig berättelse! Gillar verkligen ditt sätt att skriva. Oj, vad arg jag hade varit om min man hade dragit iväg bara för att jag skulle på toaletten!

2007-08-23 @ 11:50:17
URL: http://vitsoffa.blogspot.com
Postat av: Karin

Tack för tipset om häcken!

2007-08-23 @ 12:24:19
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Lisa

Underbara äpplen! Längtar tills vårt nya äppelträd ger äpplen! och så hade du ju såå fina bilder som vanligt!

2007-08-23 @ 12:51:41
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se
Postat av: tina

Underbar läsning....fina bilder...som passar perfekt till tisdagstemat!!!!
kram!

2007-08-23 @ 15:41:29
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Lallis

Härliga anekdoter:)
Och fiiiina bilder:)
Mvh Lallis

2007-08-23 @ 18:27:06
URL: http://knasigamamman.se
Postat av: Mariakoden

Haha....
Kul läsning!!
Tänk så bra med bloggar...hit kan dina barn gå in å läsa sen när de blir äldre o få höra sköna berättelser från "förr"....
kram!!

2007-08-23 @ 21:29:50
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Mia

Haha, skrattar gott här åt din härliga farfar. Superbra beskrivet! När han hade åkt ifrån din farmor log jag, undrar hur hon reagerade..?

2007-08-23 @ 21:47:41
URL: http://hemochlycka.blogspot.com/
Postat av: Vicke

Underbar läsning gillar din farfar vilken härlig människa och så många skratt han ännu kan ge er med alla härliga minnen! Kul:D
Superfina bilder till tisdagstemat grönt har du också klämt in!
Kram och trevlig helg!

2007-08-23 @ 22:42:45
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Lars Hansson

Hejsan undrar vad skrivstils typsnittet du änvader på din blogg heter och om det är gratis?
Tacksam för svar
Hansson

2007-08-24 @ 00:29:34
Postat av: Johanna

Härlig berättelse! Fina bilder...trevlig helg!

2007-08-24 @ 10:58:44
URL: http://radhusidyll.blogg.se
Postat av: Barbro

Lilla My: Javisst är pitemålet ett härligt "språk", kram =) Frida: Han var en jättesnäll farfar som ofta tog sig tid med barnbarnen, kram till dej Liz: Tack gulliga Liza!! Du gör mig glad Esters mamma: Ja, tänk vad många söta griniga gubbar det finns!! å hur roliga som helst är dem!! kram gumman Sara: Tack!!! =)) Maria: dialekter ska man vara rädd om, roligt att du gillade texten!! kram Anna: hahahahaaaaa... ja, visst är det för roligt, jag hade gärna velat se farmors min =)) kram o välkommen! Karin: det var så lite, glad att jag kunde hjälpa =)) kram Lisa: ja, det är något speciellt med att ha äpplen... känns så AstridLindgrenaktigt på något sätt... *skratt* kram Lisa! Tina: Tack, eller hur!? kram Lallis: Tack o kram =) Maria: Ja, jag har inte tänkt på det förrän för ett tag sedan... det är faktiskt ganska fantastiskt... oj!! kanske man får fundera över vad man skriver.. =)) inte klaga så mycket på barnen kanske =0 kramis Mia: Ja vilken härlig min hon ska ha haft!!! kram Vicke: Ja, han är en källa till många glada skratt!! tack o kram =) Lars: Det heter Scriptina och går att ladda hem gratis!! Johanna: Tack!!! =)

2007-08-24 @ 11:55:58
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Farfar

Otroligt vackra bilder !!!

Mvh
Farfar
http://farfarsfar.se

2008-04-01 @ 13:24:35
URL: http://farfarsfar.se
Postat av: Kimadine

The spam is very bad everywhere. anyway really enjoy your site

2010-05-26 @ 12:55:43
URL: http://kimadine.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0