Ett besök på Ikea - och jag är botad

image266

image267

Äntligen. Vårt arbets/datarum är till slut nästan färdigt...

Vilken arbetsinsats (sa hon skrytsamt utan att blinka...)! Jag är inget större proffs på inredning men jag måste säga att jag blev nöjd. Visserligen var förutsättningen god (det gick inte att få det sämre) men oj vad glad jag är åt att rummet blev så funktionellt!! Här kan vi nu samla alla våra tidningar (jag och min man älskar tidningar bägge två, jag inredning och han båt och skoter), men ingen av oss vill kasta bort några när vi läst dem... det är ju lika roligt att kolla i gamla exemplar.... och man vet aldrig när lusten faller på... (vill skyndsamt tillägga att jag också läser många böcker... vill ju inte att ni ska tro att jag är ytlig...hehe)

(Så söker ni något exemplar av Sköna Hem/Hus och hem eller Elle interiör sedan 2000, jag var TVUNGEN att kasta tidningarna från 90-talet,  tveka inte att höra av er =)

Efter denna energitömmande uppgift är jag inte bara nöjd utan också helt botad från all längtan att åka till Ikea.
Jag, min mindre glade man, min entusiastiska svägerska och snälla lillebror fick nämligen uppleva en något kaosartad dag på detta välbesökta varuhus.

Det började bra.
Efter en trevlig bilfärd, då min man fick en väl formulerad lektion i varför omega 3 är så bra för alla hans krämpor? och lillebror var så tillfreds att svägerskan undrade om jag gett honom lugnande inför avfärden, var vi så framme i länets stora handelsmetropol (vem hade satsat på det för fem år sedan?)

Min man, lite utsliten och desperat angelägen om att ytterligare skjuta upp det ansträngande besöket på varuhuset, åker iväg för att proviantera finländsk starkdricka. En god idé eftersom just den uppgiften alltid lyckas få honom på bättre humör...

Jag och svägerskan däremot är fulla av förväntan och rusar raskt in i den mångkulturella gemenskapen.
Vi avverkar första avdelningen med lättsamma leenden och uppsluppna skratt, ett beteende man kan känna igen hos shoppande personer som tryggt kan ta nya intryck utan att påverkas nämnvärt eftersom de redan vet var de ska och vad de ska köpa. Med en väl genomtänkt inköpslista i handen skulle detta besök vara raskt avklarat. Det var i alla fall det argument jag framfört till min skeptiske make...

Första chocken var sveket av trotjänaren Billy. Min svägerska hade försiktigt frågat om vi inte ändå skulle ringa dagen innan för att försäkra oss om att Billy the bokhylla verkligen fanns på lager varvid jag skrattade lite överseende och gjorde fullständigt klart att "Billy?" Det är helt uteslutet att den bokhyllan är utsåld, det är ungefär som att det skulle vara slut mjölk på Ica. Och det händer väl aldrig? sa jag och tänkte tyst för mig själv att svägerskan förstås inte visste bättre. Det finns inget Ikea där hon bor i USA. Än. Vilket naturligtvis måste ses som en förmildrande omständighet. "Ja, men då så" svarar hon urskuldande. 

Och här står jag då med en mycket lång näsa och ett mycket förläget leende. "Oj då, vem hade kunnat tro det??" säger jag lite trevande medan jag känner rodnandet ta fart på kinderna. "Ehhh, ja, jag nämnde ju det här med att ringa men det var liksom ingen som nappade på det...." hör jag henne säga. "Ja, det var ju lite dumt, erkänner jag skamset,  men vad gör vi nu?"

Jag ringer såklart till min man. Min lugne man som alltid kan komma med någon genomtänkt lösning.
"VA????!!!  G-d förb-ade, j-vla, sk-t Ikea!!! säger han. Jag får hålla luren på lite avstånd. "Ja, vänta får du prata med försäljaren" säger jag INTE, men däremot eldar jag på ytterligare genom att meddela att vi också, dvs. lillebror, tappat sin tutte och jag har ingen i reserv. Kris nr 2. "Så du måste nog åka förbi en bensinmack och köpa några tuttar..." mumlar jag försiktigt. 

Slutligen lägger sig chocken kring Billy och mitt lätt förvirrade letande efter den borttappade tutten avslutas. Jag och svägerskan försöker istället vara konstruktiva och hitta nya lösningar. Efter mycket funderande hittar vi så ett bra alternativ, stommar för badrumsskåp. Ja, vad gör man när man är desperat? Min man, som nu anslutit med nya tuttar och med en ny och mer positiv ansats gör klart att vad som än händer så åker VI INTE hem tomhänta. Rummet ska färdigställas och därmed basta. 

En bra föresats. Men ack så svår att genomföra. Först på fjärde försöket hittade vi en sittbänk som fanns på lager. Då kanske jag inte behöver påminna om ansträngningen att först se ut alternativ på utställningsavdelningen, ta sig genom hela varuhuset för att sedan upptäcka på lagret att varan var slut. Nej, de hade missat att informera om det... Vid ett tillfälle kom vi så långt som till kassan med en, vad vi trodde, perfekt sittbänk som visade sig vara ofullständig och i fel färg.... 

Här skulle man kunna tycka att det var nog med motgångar. Men icke. 
Någon gång under våra svettiga förhandlingar och lösningsorienterade funderingar lyckades lillebror tappa bort sin snuttefilt. Då var det verkligen kris. Jag var i själva verket i totalt upplösningstillstånd och fick kämpa hårt för att inte slita mikrofonen från den trevligt avslappnade personalen som alla upprepade samma fras "Allt upphittat lämnas in till reklamationsavdelningen så gå och fråga där. De finns vid utgången." Ja, men jag har ju nyss tappat den! Den kan inte ha hunnit dit!!? Jag ville skrika ut att varuhuset skulle utrymmas för att jag måste hitta sonens snuttefilt.... Det låter kanske lite desperat. Men så var jag också just det. Desperat. 

Vi har nämligen bara en snuttefilt. Min son gråter floder varje gång jag måste tvätta den. Han står framför tvättmaskinen och pekar förebrående på mig medan tårarna trillar nerför hans kinder.... "Dä, dä, Näää, Nääää".
Han kan inte sova utan filten. Jag kan inte sova om inte lillebror sover. Hela familjens välbefinnande stod på spel. Filten fungerar som tröst, mys och täcke. Allt i ett. Och nu var den borta. Kris nr 7. Typ. Men nu på allvar.

Bragden att hitta filten var svägerskans. Tack och lov. Jag har aldrig upplevt en sådan lättnad. Vid det här laget var vi ganska möra. Utmattade, trötta och botade. Från Ikea sjukan. 

Fullt medicinerade och friskförklarade kom vi slutligen hem. Och inte var vi tomhänta heller. För att uttrycka det milt så fanns det inte plats ens för servetter när vi väl lastat bilen klart. Men tuttar och snuttefiltar var med... 

Försenade två timmar till kvällens middag hos goda vänner var vi rörande överens om följande:
Det dröjer MINST ett år innan nästa Ikea besök.





 

Kommentarer
Postat av: Ingagerd

Jag synar!!!!=)

2007-08-12 @ 16:26:32
Postat av: Esters Mamma

1. Det blev så fint!
2. Jag vill inte heller ha IKEA. Just det där när allt är slut som man vill ha och man måste åka dit 100000000000 gånger för att komplettera allt som man har glömt.
3. Hoppas att ni hittade nåt gott i Finland.
4. Snuttefilt, jag känner igen det oxå. Ester låter mig tvätta men den måste vara torr till kvällen annars... Jag har börjat knyta fast den i vagnen, ibland så släpar den efter vagnen ett antal meter men den är med :-)

2007-08-12 @ 16:48:01
URL: http://estersmamma.blogg.se
Postat av: Maria-Jag blommar

Håhåjaja! Till och med jag kan känna mig botad när jag läser din berättelse!!Tror faktiskt att de haft lite problem med det i H-anda att saker tar SLUT! De stod i tidningen att de lärt sig nu men jag tror inte riktigt de hinner med i samma fart som efterfrågan...

2007-08-12 @ 16:51:04
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Karin A

Hittade nyligen hit via någons blogglista (kan det ha varit Thea?). Ikeabesöket låter jobbigt och den målande beskrivnig gör att det känns som om vi har varit med i händelsernas centrum. Måste dock säga att med tanke på hur härligt arbetsrummet blev så verkar det har varit värt det!? :)
Har läst några gamla inlägg med trädgårdsanknytning och ser fram emot fler!

2007-08-12 @ 17:28:54
URL: http://www.uteochinne.blogspot.com
Postat av: Mariakoden

Känner igen mig...Har varit till Happis fyra gånger å alltid är det nåt som är slut!!!! =(
Erat resultat blev ju alldeles strålande!!!
Oj vad du kommer att sitta å blogga.......hela dagarna....Man tackar! Alltid kul att läsa dina berättelser!!!=)
Vi har just kommit hem från FEM IKEOR!
Puh.
Ha det så bra i sommarvärmen...hehe.......
Ps.Själv blir jag sååå stressad på Ikea...tror alltid att den före mig i gången kommer att ta den sista grejjen av det jag tänkt köpa.....

2007-08-12 @ 17:29:20
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Liza

Hi,Hi! Vilken underbar berättelse ur levande livet.. men ni lyckades få till det fantastiskt bra!! Kanske tur att Billy inte var hemma!!!
KRAM!

2007-08-12 @ 19:32:51
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Arga Mamman

Hahahahaha!!!! Kan inte sluta garva... Känner riktigt hur pulsen går upp bara vid tanken på att förlora "snutten"... Tycker dock ni med facit i hand ska vara riktigt glada över att Billy inte var anträffbar! Roligt med något annat tycker jag! Jättesnyggt blev det också och jag är väldans avundsjuk på den där sittbänken!
Kram!

2007-08-12 @ 21:17:13
URL: http://argamamman.blogspot.com
Postat av: Lisa

Vår ikeatur med inhandling till vårt datarum var nästintill på pricken som er, minsu det där med tutte å filten då...men vi hade samma inställning som er, vi åker INTE hem utan att ha handlat allt...ack den som visste...fotpallen krossade de med trucken och vi väntar på den än....den är restad....

2007-08-12 @ 21:39:42
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se
Postat av: Karin

Åh vad fint och fräscht det blev. Duktigt jobbat! Allt såg väldigt genomtänkt ut.

2007-08-12 @ 21:40:46
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Fridasfunderingar

Så himla fint det blev!Praktiskt såg det också ut att vara! Men vilket äventyr ni hade....tur att filten kom tillrätta!!!!

2007-08-12 @ 22:54:28
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se
Postat av: Vicke

*asg* Du skriver så härligt och målande det riktigt känns som om jag var med er på Ikea. Vilken tur måste jag säga att Billy var slut för er alternativa lösning var supernygg!! Vilket hela arbetsrummet var och så bra för mig vi som börjar ha för litet i vårt får massor av inspiration av ert fina. Super dupersnyggt vart det och så mysig blogghörna du nu har lär vi få massa kul läsning framöver;)
Kram kram

2007-08-12 @ 23:00:40
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: tina

Men du...det blev ju hur bra som helst!!!Säjer som nån annan sa innan,kanske tur att Billy inte var hemma!!! Vilken superbra idé med sittbänken..tänker så det knakar , var skulle jag kunna ha en liknande?? *ler*.Maken sa innan att "det var då sjutton vad en massa nya idéeer du får "! .Kan det bero på alla fina bloggar man besöker hmmmm..........Ska visa honom bilden på sittbänken.....=) Kram!!!!

2007-08-12 @ 23:04:09
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Barbro

Ingegerd: *skratt* tack för god middag! Esters mamma:hahahahah.... ja, jag knöt också fast filten efter den hemska "näradöden"upplevelsen... och ja, maken hittade ett och annat... kram Maria: Ja, jag läste att självaste Ingvar beklagade sig... jag kan bara hålla med =) Å andra sidan är det nog bara bra att inte köpa ALLA sina möbler på Ikea... det blir lätt stereotypt... kram Karin A: Välkommen! Ja, det är klart att så här i efterhand är vi nöjda... trädgårdsbilder kommer, jag lovar...=) Mariakoden: FEM Ikeor!!!!Hahahaha, ja du ska då alltid vara värst *ler* Nyfiken fråga: hur lyckades du få din man med på det??? kram Liza: Ja det var tur... för honom... *skratt*, nej nästa gång blir det Mio min mio... kram Arga mamman: Ja sittbänken blev bäst..den är redan favoriten... kramisar Lisa: trucken mosade er pall???!!! ja, det var nästintill värre... hihihi... skulle ge mycket för att se min mans min om något sådant hänt när vi äntligen skulle lasta....hahahahahaaaa
Karin: Tack snälla du! kram Frida: Ja, det är mycket praktiskt... vårt nya favoritrum... super att sitta bredvid varandra... kram kram

2007-08-12 @ 23:07:10
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Barbro

Vicke och Tina: Tack!! Just nu sitter vi här sida vid sida och njuter av vårt (för närvarande) välstädade och organiserade rum... min svåger har dock varit här och kommenterade att sittbänken kändes lite mörk.. hmmm.. det hade han rätt i så nu ligger där också en ljus avlång kudde med blomslinga (mairo tror jag). Mycket bra.... hahahahah... självbelåten, ehhhh, nä vaddå.... apropå sittbänken så är det svägerskan som ska äras för idén, det är en amerikansk uppfinning....
ja, vad gör man nu då, dags att ta tag i nästa projekt ;-)... denna gång utomhus kanske... kramar till er båda =))

2007-08-12 @ 23:15:31
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Thea

=) =) =), skrattade gott när jag läste om er Ikeatripp. Men det ser ut som om allt det jobbiga var värt det för oj så fint ni gjort det.
Kram.

2007-08-12 @ 23:30:04
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Saga

Jag blir helt svettig av din berättelse, och inte det minsta IKEA-sugen heller! :)
Skönt att snutten kom tillbaka till sin rätta ägare, och så himla bra det blev i arbetrummet dessutom! Där kommer ni att trivas, det förstår jag det!
Kram och tack för en gripande och roande berättelse!

2007-08-12 @ 23:54:09
URL: http://kitchenbloom.blogg.se
Postat av: Vella

Men så fin ert nya rum blev...kul att få se vart du sitter då du bloggar.
Måste bara få säga att jag gillar dina blogg collage något enormt, så snygga...älskar typsnittet. För mig är det typsnittet= Barbros blogg..
Kram Vella

2007-08-13 @ 01:01:45
URL: http://vellasgarden.tradgardsblogg.se
Postat av: Vildängel

*haha* underbart inlägg att läsa! Jag är ju inte mest förtjust i Ikea så jag roas av att läsa om andras skräckupplevelser där. *leR*

2007-08-13 @ 08:05:32
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Barbro

Thea: Ja, jag har nästan inte hämtat mig än =)) kram
Saga: Svettig är bara förnamnet... men det är tur att man kan skratta åt det i efterhand =)) Vella: Tack!! Men det är många som använder det typsnittet så jag är långt ifrån ensam....=)kramis Vildängel: Ja, *skratt*, jag läste ditt inlägg om Ikea och håller med dig på många punkter... däremot är det ofrånkomligen ett fantastiskt varuhus när det gäller idéer och inspiration... det gäller bara att hålla det på en rimlig nivå, man vill ju inte ha ett Ikeahem rakt igenom... kram

2007-08-13 @ 16:33:29
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Lilla My

hihi.Snuttefiltar är viktiga.I går var tvååringens borta.Bägge två!!!Vad göra?Mellersta kom på en lysande ide att använda ett påslakan att ge tillhonom och han köpte det....Puh!Hade nog inte gått om jag hade gett honom påslakanet :-).Skönt att ni är hemma välbehållna. I bland sätter IKEA i gång pumpen tooo much.Ha en fin kväll!

2007-08-13 @ 21:28:50
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: Johanna

kikar in hos dej...*ler* vilken berättelse =)...Va fint det blev =) Min tjej har oxå "gose" filt...den vill man helst inte tappa bort =/

2007-08-14 @ 09:24:50
URL: http://radhusidyll.blogg.se
Postat av: Lallis

Det blev jättefint!
Och praktiskt:)
Var bänken också från IKEA? Smart som sjuttan att ha den som sittplats också juh!
Mvh Lallis

2007-08-14 @ 18:59:13
URL: http://knasigamamman.se
Postat av: Annis

Men du vilket välstädat hem! Här får man ju värsta ångesten....supersnyggt och superfint. Nog är väl du riktigt duktig på inredning, vad annars är då jag? En soptunna...
Kan jag leja dig till lite förvandling hemma hos mig? Timlön?
Jag förstår av din text att du är ung. Om man blivit 40 så inser man att man lämnar mannen hemma och far utan barn och går runt på IKEA Happis i 10 timmar samt alla andra fina affärer runt om. Utmattad kommer man sen hem med grejer som mannen absolut får montera ihop;)för att man varit sååå duktig och handlat hela dagen. Kram Annis!

2007-08-14 @ 19:02:10
URL: http://annis.blogspot.com
Postat av: Eva

ha ha, oj oj, riktigt känner hur stressen kryper fram när jag läser din text. Förstår dig fullkomligt.

2007-08-14 @ 20:38:51
URL: http://www.tapeterochteak.blogg.se
Postat av: Barbro

Ung????!!! hahahahahaaa.....äntligen lurade jag någon!! Jag håller med dig, mannen ska helst lämnas hemma, det har jag också insett i takt med åldern... men i det här fallet var hans långväga syster med på färden och därför såg han sig så illa tvungen att haka på... Men det är INTE att rekommendera... Välstädat????!! återigen, roligt att man kan luras med bilder... dessa kort togs precis efter allt var klart, nu håller allt på att återfalla till gamla vanor =) Dvs. stökigt... kramar

2007-08-14 @ 20:40:23
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Anonym

Riktigt riktigt fint arbetsrum!
Snyggt jobbat!

2007-08-20 @ 23:10:54
Postat av: Linda

Blev verkligen toppen, och så mycket förvaring! Är också nyfiken på sittbänken som skulle göra sig riktigt bra i vårt arbetsrum... Vad är det för någon?

2007-08-21 @ 16:19:25
URL: http://lindashem.blogg.se
Postat av: Barbro

Linda: Det är Ikeas lack TV bänk... den är väl inte helt optimerad som sittbänk men som inlägget berättar så hade vi till slut inte något val... Den är fin men vi måste "bygga" till lite extra sittstöd under sitsen... Men det blev ok och funkar... än så länge *skratt*

2007-08-22 @ 16:42:10
URL: http://www.barbros.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0