Inspiration på bok

image142


I svår väntan på att min egen trädgård ska vakna upp ur sin trötta vinterslummer har jag inhandlat en bok full med underbar inspiration. Sida efter sida får jag mitt lystmäte och mina egna funderingar och idéer kan inte hejdas. De får flöda fritt i fantasin... Sedan kanske man kan hitta någon liten detalj som man kan omforma till sin egen trädgård.. hips, vips lyckan är total. Jag gillar verkligen landskapsarkitekten Ulf Nordfjell. Inte för att jag vet så väldigt mycket vad han uträttat men arbetet med Rosendals trädgård och boken Trädgårdsmöten på Rosendal gör mig varm av lycka. När jag nu dessutom begåvats med hans välskrivna och vackra senaste utkomna bok 12 trädgårdaar så är kärleken total.

Det jag beundrar mest är hans otroliga förmåga att ta tillvara förutsättningarna i omgivningen, hur han integrerar de mer strikta och styrda delarna som formats av honom själv in i naturen på ett så naturligt sätt att man ibland inte vet vad han planterat och vad som fanns där sedan tidigare? Ibland tangerar det gränsen för att vara minimalistiskt men det blir aldrig för stelt och ointressant. Snarare spännande, trivsamt och estetiskt ... Sedan har vi förståss hans förmåga att få med trä, vatten, sten och cement på ett sätt som ingen kan. Oj, vilken kärleksförklaring det här blev då...hrmpf...

Vilken förebild! Är det någon som vet om han brukar föreläsa?

Bäst just nu:
1. Väntan på att tulpanerna yrvaket ska titta upp, undrar hur färgerna passar???
2. Snart kan jag börja räfsa!
3. Det verkar som att mina växter klarat vintern, även de som är zon4
4. Läsningen av boken kan påbörjas....

image141
(Privata bilder; motiv från Ulf Nordfjells nyutkomna bok 12 trädgårdar)

Kommentarer
Postat av: Maria

Vilken fin blogg du har!
Den måste jag kika in i ofta...behöver inspiration till vår trädgård....Som består av en gräsmatta.

Tack för din ord, men nääää...inget skämt var det.
Min son var så fin (innan)!!! Du vet, lite carola-amadeus-aktig i håret...å nu....snytf...nu grinar jag igen.... Helt snagg....Buäh.....



2007-04-18 @ 10:56:16
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Hannele

Spännande ny bok som jag inte sett, alltid kul med boktips.

2007-04-18 @ 11:26:19
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: tina

Vilken inspirerande blogg du har , tror jag "tjuvkikat" in här innan, ska läsa ikapp senare, nu väntar barnen på mat....men det var ju inte det jag skulle säja...mitt inlägg idag syftar på programmet " Tack gode gud att du är här " kl 20.00 i fyran...var nog lite slarvig med informationen hihi..ha en bra dag !
Kram Tina :)

2007-04-18 @ 17:01:51
URL: http://tinaminastina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0