I år är det häcken som gäller...

... för mig. Men idag fick jag det också bekräftat när jag läste tidningen. Blev glad av att se att landskapsarkitekten Maria Arborgh är tillbaka med programmet Söderläge (visades i TV2 kl. 20 ikväll). Ni missade det väl inte? Hon är riktigt bra, duktig på att göra det spännande, funktionellt men också smakfullt.

Har länge haft planer på att rama in min trädgård i olika väggformationer och i år ska de förverkligas. Nu ska det planteras häckpartier!

Idag har jag tagit mig i kragen och börjat kratta. Men just som jag krattar som bäst kommer det över mig. Jag måste in och rita upp mina planer...  visar alltså lite bilder på dessa:

image163
Det ska bli en låg häck som går att formklippa ner mot gatan har jag tänkt mig. Frågan är vad jag har att välja på? Tror att det får bli måbär, har läst att den har liknande egenskaper som buxbom när det gäller formklippning men ser ut som vinbärsbuskar i bladen? Har aldrig sett en måbärshäck på riktigt så jag känner mig lite tveksam...

Fortsätter förstås att blanda in sten och grus. Sedan vill jag bryta upp det formklippta med något vildare, kanske jag använder mig av samma gräs jag har vid entregången, svartax (äxling)... hmmmm
Och jag vill absolut ha vårlökar under häggen! Daggkåpa har jag varit sugen på länge... o mer träd måste det bli.

Egentligen skulle jag vilja ta bort allt gräs här på framsidan och bara ha växter, grus och sten.... men jag kan nog konstatera att jag är på väg att göra just så...

Snart kan jag börja gräva....

/B

Kommentarer
Postat av: Nilla

Söderläge är ju samtidigt som Men In Trees...!

2007-04-25 @ 22:33:21
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Esters Mamma

Måbär satte vi på förra stället som vi bodde på. Den växte ganska fort men vi hann aldrig *formklippa* den innan vi flyttade.
Nu funderar vi på att sätta en häck och ta bort staketet istället. Vi har en häck av häggmispel på två sidor redan och jag vet inte om vi ska fortsätta på den eller nåt annat...

2007-04-25 @ 22:47:36
URL: http://estersmamma.blogg.se
Postat av: Lime

Åå det är ju så roligt att drömma, rita och planera. Det gör jag heeela tiden - ibland till makens stora förtret. Men han har lärt sig att ofta stannar det vid drömmar. Dom är ju både gratis och inte särskilt arbetssamma :-)

2007-04-25 @ 22:47:57
URL: http://lantlivet.blogspot.com
Postat av: Lisa

måbär blir inte lika "tät" som buxbom och blir max en meter hög. Tycker ibland att måbär har ett "glest" växtsätt och att de inte blir så värst snygga att formklippa...Jag skulle hellre satsa på just buxbom, det finns en mycket härdig sort som heter just "Kiruna" pga sin härdighet, den finns att köpa i Skellefteå på handelsträdgården i Andersfors(sväng vä i rondellen vid Rusta) har precis fått hjärnsläpp så vad den heter har jag glömt:)))men fråga efter Clas där, han är typ VÄRLDENS kunnigaste när det gäller trädgård, figurerar ofta i tv! Vi var dit med vår trädgårdsförening och jag har aldrig lärt mej så mycket som då! Lycka till-Lisa

2007-04-26 @ 04:19:13
Postat av: Mariakoden


Hellö Babsan!
Det där livspusslet...menar du det där pusslet som ligger lite utslängt på golvet...nån bit här å där....???
...Gud Kvinna, du låter så klok!!!!

Var på föreläsning förra veckan med Lotta snickare...Rätt bra,men man fick anpassa det hon berättade till sin egen nivå.. .
Har lånat boken för länge sen,men måste köpa den!!! Den är så bra att plocka fram då å då å läsa lite....

Du....en liten fråga...HUR gör du dom där fina bilderna med text?? Vad är det för program????
Det blir så fiiiint!!!!

Kram å gokväll från mig....världens mest shopping-mätta tjej....

2007-04-26 @ 21:27:02
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Barbro

Vad BRA att jag fick lite info om måbär! Har känt mig lite tveksam... Nu ska jag se till att ta mig till det där stället i Skellefteå, har hört så mycket bra om det. Ja, visst är det roligt att planera!! Halva nöjet eller mer.... Bilderna gör jag i photoshop, har skaffat "Allt i en bok" med lektioner och är självlärd, det är jättekul och jag rekommenderar det varmt... Shoppingmätt? Jag måste in på din sida och se om jag kan luska ut vad du menar...

2007-04-26 @ 21:49:32
URL: http://www.barbros.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0