Damernas Detektivbyrå löser nya fall...

image169


" Mma Ramotswe hade inte sagt något men hade i sinnet avslutat vänskapen vid det tillfället. Det hade gett henne anledning till eftertanke. Kan man vara god vän med en person som bär sig illa åt? Eller är det så att dåliga människor bara kan ha dåliga vänner, eftersom det bara är andra dåliga människor som har tillräckligt mycket gemensamt med dem för att vara god vän med dem?"

Ja, kan man det? Mma Ramotswe och hennes kära kollega Mma Makutsi får anledning att fundera över många etiska och moraliska dilemman i den här underbara boken. Ni som inte har läst Damernas Detektivbyrå böcker tidigare men tycker om "klokböcker" inlindat i fyndiga formuleringar med på gränsen till naivt språk och berättarform, MÅSTE läsa Alexander Mc Call Smith. Han skildrar kvinnligt/manligt, jämställdhet, godhet/ondska och etiska bryderier på ett särskilt underbart sätt... Rolig läsning som ger mycket eftertanke....

Måste ge er ett citat till:

"De säger att den där kon är en bra ko och den här är inte så bra. Boskap. Kvinnor. För män är det sak samma."

Skön söndag!

Kommentarer
Postat av: Lilla My

Jag har fått tipset av en vän tidigare om just hans böcker. Läggs till boklistan.Ha det bra!

2007-04-29 @ 14:50:23
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: tina

Kilar bara förbi och önskar dej en trevlig valborg!!
Lägger dej till länklistan, hoppas det är ok?
Kram tina :)

2007-04-30 @ 12:35:26
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Mariakoden

Jag måste nog läsa dom där böckerna av honom!!
"Alla" säger att de är så bra!!!

Såklart jag inte använder Hello Kitty!!!! De är ju min pensionsförsäkring!!!
Jag e ju inte gaaalen heller!!! =)

Trevlig valborg!!!!
=)

2007-04-30 @ 15:47:02
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: systermellan

Coolt citat av min coola syster :-)
Jag tror det är så här--oavsett kompis så märker man efter ett tag om det han eller hon gör är ok för mig eller dig, och då vet man om det är en energitjuv eller bara en vän som kanske mår lite nere för tillfället. Hursomhelst. Min vän kan aldrig göra så hemska saker som bidrar till att jag INTE älskar henne/honom. Då är det ju inte längre min vän... alltså. Den man inte längre orkar med måste man orka såga, de som finns kvar när stormen river, de sågar man lite i kanterna och ser hur de nya, friska fräscha åiskterna växer upp och spiras på nytt ;-) puss o sov sött

2007-05-01 @ 02:05:04
Postat av: Ragnarvilje

Excellent site, added to favorites!! Wonderful and informative web site. I have found much useful information.

2009-02-19 @ 08:35:36
URL: http://ragnarvilje.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0