Tänkte testa er lite...


image214


Jag har en 7-åring som håller på att driva mig till vansinne. Han testar mitt tålamod dagligen.

"Vad är det? Har det hänt något?" frågar vänlig och bekymrad mamma.
"Min kompis sitter och ska fika på altanen. Vi gör ALDRIG det!" stampar mellanbror och ser argt på mig.
"Men, det är klart att vi kan fika, varför frågar du inte istället för att bli arg?" frågar den fortfarande vänligt inställda mamman (men som börjar bli liiiite irriterad).
"Vi kommer ändå ALDRIG att få göra det" mellanbror går in i huset och tycker synd om sig själv. "Det är bara andra som har det mysigt." mumlar han upprört.

Till saken hör att vi väldigt OFTA har familjemys. Men just nu, enligt min upprörda son, gör vi ALDRIG något mysigt eller roligt för den delen. Och även när han erkänner sig ha haft roligt hittar han genast nya infallsvinklar på hur tråkigt han KOMMER att få det....suck....

"Jag tycker att det här är den tråkigaste familjen i världen. Och du är den dummaste mamman!" låter han mig veta när han åter sticker ut huvudet genom dörren.
"Men vad har jag gjort? Jag har ju bara frågat om vi ska ta fram fika?" säger jag, nu ganska frustrerad och trött. Jag märker tydligt vart diskussionen är på väg.
"Hör du nu. Nu är du arg också" säger sonen, lite belåtet och MYCKET provokativt.
"Jag är inte arg" kontrar jag, nu med MYCKET irriterad röst. "Men jag förstår inte vad du är ute efter?"
"Varför blir du alltid så arg bara för att jag frågar dig om något?" halvgråter nu sonen och tar på sig sin mest utstuderat sorgsna min.
"Men jag är ju inte arg, varför gör du så här?" frågar jag, nu utmattad och less eftersom det är tredje drabbningen sedan vi kom hem från skolan.
"Varför säger du jämt att det är jag, du säger aldrig till storebror!!! Du är orättvis mamma!"

Dum, orättvis och omysig. Bra Barbro.
Det är inte alltid lätt att veta hur man ska tas med en trotsig son som gör ALLT för att få sista ordet. Ska man låta honom få det eller ska man sätta gränser? Just nu sätter jag tydliga gränser men ibland tänker jag att det kanske är lite roligt för honom att se min reaktion på hans provokationer. Om jag ignorerar dem kanske han slutar??
Några bra tips?

image215
Nu tänkte jag testa er. Kolla in tävlingen på första bilden. Är det någon som känner igen knopparna?


Kommentarer
Postat av: Arga Mamman

Hahaha! Förlåt att jag skrattar Barbro - men det är så härligt att få känna samhörighet - så där från en omysig mamma till en annan!!
Ha det gott!
Kram!

2007-05-30 @ 23:16:26
URL: http://argamamman.blogspot.com
Postat av: Thea

Lilla tonåren. Min 7½ åring har precis varit där, men nu är hon sitt vanliga jag igen. De behöver väl få ut saker och ting, men ack så tålamodskrävande. Och tålamod har man ju inte alltid, även om man gärna vill. Det går över, är den enda tröst jag kan ge. Iaf om det är vanligt trots och inte beror på nåt annat.
Hmm.. knopparna. 2:an är körsbär och 3:an är äpple. 1:an vet ej.

2007-05-30 @ 23:18:37
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Vicke

Oj jag kommer så väl i håg alla dessa trotsåldrar man går igenom. Ska inte lämna några tips för man glömmer så ofta bort att göra rätt i stridens hetta;)
Använd hjärtat så går det bra!
Kram

2007-05-30 @ 23:26:10
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Lisa

Åh vad härligt att höra att andra har det likadant! Fast om jag ska vara ärlig så trodde jag att det var mer en "flickig" grej att göra...Min 9åring är inne i en lugnare period men dotter nr2 som är 6 är såå jobbig just nu...inte så farligt med mej och maken, men hon håller på att plåga livet ur storasyster...puh och pina...tur att man vet att det går över,..men när?..skickar i allafall en med-systerlig-kram, inga råd dock, men ibland hjälper det att veta att man inte är ensam!

2007-05-31 @ 04:25:44
Postat av: Karin

Jag hoppar över tävlingen. Är värdelös på sådant. Men det var fina knoppar! Du kan trösta dig med att jag lät precis som dina barn när jag var liten. "Vi får aldrig..." etc men det är nog bara en fas. Viktigt är väl att bemöta dem och diskutera med dem så att de känner sig sedda av dig. Lycka till.

2007-05-31 @ 08:09:20
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Lilla My

Här är en till "hemsk" mamma som aldrig låter barnen göra nåt kul och har en mycket snällare pappa som dessutom inte skriker åt dem hela dagarna :). Min yngsta är 8, blir 9 i år och det är mest han som står för Lars Nore´n tolkningarna.Det här kommer också att gå över,Barbro, och vi kommer ut ur det med mer erfarenhet.Ha det bra.

2007-05-31 @ 08:52:43
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: Vildängel

Äppelträd?

2007-05-31 @ 09:17:52
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Vildängel

Ojdå,det var tre bilder - jag stirrade mig blind på en... 's*

2007-05-31 @ 09:18:37
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Pernilla

Ohh nooo... inte trädgårds frågor! Jag vet knappt hur vattenkannan ser ut! hahaha

2007-05-31 @ 16:03:09
URL: http://www.perlan.org
Postat av: Liza

Sorry! Är urdålig på att känna igen buskar och träd, kan häggmispel, spirea (olika sorter)...
Det där med trotsiga barn!! Har tre flickor (vuxna nu) men oj, vad trotsiga de kunde vara. Trösten är att de växer till sig med åren, men det är jobbigt medan det varar!
Kram!
Liza

2007-05-31 @ 21:00:39
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Cina

Ojoj, hög igenkänningsfaktor! Exakt så har vi det här hemma med storebror som fyller sex år om knappt två veckor...Han är som en tonåring i en minikropp- mycket frustrerande emellanåt!
Jag hoppar tävlingen, är usel på sånt här!
Kram
Cina

2007-05-31 @ 21:04:24
URL: http://cinamedmera.blogg.se
Postat av: Barbro

Arga mamman: Du får gärna skratta =) det gör jag med för att orka...Thea: tack och lov, jag har en åttaåring så jag borde veta, men han har aldrig varit i närheten av detta trotsiga beteende... Vicke: bra råd!! det gäller bara att hitta den känslan mitt i ilskan...heheheeee Lisa: sköönt att höra, mellanbror kan vara nog så jobbig med storebror också och sedan tar storebror ut det mot lillebror ibland... Men jag tror att mellanbror haft det jobbigast sedan lillebror kom, han har ett enormt bekräftelsebehov och har varit ganska orolig för att inte vara lika älskad (han frågade det en gång och ville att vi skulle ge bort lillebror till mormor "för hon verkar ju tycka om honom", hahahahaaa, jag är glad för att han iaf ville ge honom till någon som gillar honom - tyder på ett varmt hjärta!! Karin: ja, det är väl det... försöka behålla lugnet (vilket ofta går ganska bra till en viss gräns ...) Lilla My: mellanbror skulle få en roll i en Lars Norén pjäs direkt om han provspelade, jag lovar *skrattar gott* Vildängel: ja, men det var ingen dålig gissning Pernilla: måste nog ordna kurs för dig * skrattar*
Kramar till er alla och tack för era goda råd!!

2007-05-31 @ 21:12:50
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Barbro

Jaså, ni gillar inte trädgårdstävlingar!! =) Blev inspirerad av PT som jag såg hade en liknande tävling... Rätta svaren är: 1. Silverpäron 2. Sötkörsbär 3. Äpple, Silva
VINNAREN ÄR: Thea från Theas Rum! (trumpetsolo)

2007-05-31 @ 21:29:06
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Thea

Tjohooo!!!

2007-05-31 @ 22:02:41
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Arntsilje

Very interesting site --- quite informative

2009-09-30 @ 08:23:35
URL: http://arntsilje.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0