Kan man stanna tiden?



image218

Det finns ett antal tillfällen i livet när man skulle vilja kunna stanna tiden. För att kunna njuta mer av stunden.
När mina barn föddes.
När vi gifte oss.
När vi byggde vårt hus.
När mina barn tog sina första steg och sa mamma första gången...

Första besöket på Rydlinge plantskola.

Skratta ni. Ni vet inte hur det känns att komma till paradiset fast man i högsta grad lever...
hahahaaa... nåja, nu kanske jag inte ska överdriva så våldsamt....
Istället försöker jag återge en mer sansad version av mitt fredagsbesök...

Rydlinge motsvarade alla förväntningar med råge. Där hade jag kunnat vara i timmar. Bara vandra runt och insupa atmosfären. Buteljera den och ta med den hem. Inspirerande. Vackert. Välskött. Frisk mångfald. Ett besök som gav mersmak.

Lillebror var inte lika road som sin mamma. Men det gick bra ändå, så länge jag rörde mig framåt vill säga.
Därför är jag också extra glad över de plantor jag fick med mig i farten... Hallon, allåkerbär, en dvärgberberis och stor daggkåpa.  Jag fick också prata med Curt själv. Mannen bakom plantskolan. Han gav mig några goda råd och därför blir det snarast ett besök till. Då ska inhandlas:
* måbär till häck
* typ björkspirea men större och med rosa blommor. De ska ersätta rosenspirean under äppelträdet. Som ni kan se på bilden nedan har jag kapat ner dessa på Curts inrådan eftersom de var så risiga. De ska sedan, efter att de växt till sig lite, flyttas till ny plats. Dessutom ska jag plantera de nya spireorna vid den andra altanen, bilder på platsen kommer en annan gång.

Jag har börjat förbereda pallkragar för hallonen och åkerbären, snart har jag två dubbla pallkragar och två enkla. Bilder på dessa kommer också men jag ska först plantera och fröså. Just ja, jag har också gjort en örtodling.... planterat i krukor,,, förnyat i "rabatterna"... VÄDRET i Piteå har varit fantastiskt i helgen, 25 grader varmt... riktig sommar! Därför har vi också såklart grillat och bara njutit. Mellanbror badade idag på min mor och fars stuga... 17 grader i vattnet... brrrr... men det var nära att jag följde med i.....

Fundering. Är det bara jag som, när jag blir riktigt inspirerad, skulle kunna stänga av hela världen och bara grotta ner mig? Behöver en pausknapp. Som i Törnrosa kanske. Hela världen somnar ett tag för att sedan väckas upp i min paradisiska trädgård.... Hahahahaaa. Eller också skulle man klara sig utan sömn.... och jobba på natten när alla sover....

Hysteriska kvinna lugna ner dig! OK - men imorgon måste jag till Granngården och köpa mer jord.... och frön. Och kanske en pipranka....

Mer bilder från helgens bravader i trädgården....

image219

Bildtext: Daggkåpa i koppartunna vid lekstugan, berberis i planteringen på baksidan vid fågelbadet och vår hustomte(!), allåkerbär och hallon väntar på att få bäddas ner, spireor har klippts ner, vid äppelträdet, min klematis är manshög och översållad med blomknoppar!!, mina bräckor är underbara nu, visst är rosenplistern vacker? älskar också bladfärgerna. Det är nästan alltid bladen som avgör mina inköp, blommorna är mindre viktiga, får mer fungera som utropstecken.  

Kommentarer
Postat av: Karin

Så fina bilder! Jag håller med dig om att man ibland vill stanna tiden. Det är så fint ute nu och så mycket man vill hinna och göra. Det är bara att hänga på och försöka njuta.

2007-06-04 @ 06:23:06
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Lilla My

Vad mycket dina blommor har slagit ut. Jag måste nog gå och se hur långt mina har kommit. Kanske är de större än jag tror.Ha det bra!

2007-06-04 @ 09:10:25
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Hahaha.. Ja, hysteriska kvinna, lugna ner dig nu.. Eller förresten, näää, kom och var lite hysterisk i min trädgård!! Den behöver verkligen en hysterisk kvinna där.. ja, eller en man.. vilket som går bra! :)
kram

2007-06-04 @ 09:36:28
URL: http://www.perlan.org
Postat av: Johan

Hej Barbro,
Oj vad du är duktig att blogga : )
Tänk om vår trädgård hade varit hälften så fin som din... Kanske nästa sommar : )

2007-06-04 @ 11:43:55
Postat av: Lisa

Vad glad jag blir att du är nöjd med din dag i rydlinge! Curt är helt fantastisk att lyssna på! (jag sa ju att du skulle ta stora börsen med dej:)) det brukar vara så att man vill ha med sej ALLT därifrån! Han har gett mej så många fina råd...tyvärr blir jag lite lessen när jag tittar i min egen trädgård, har förlorat nåra nära "vänner" i vintern(min VACKRA dvärgsyren på stam bla)för att inte tala om att i princip hela gräsmattan är borta tack vare isbrännan...men med nåra släplass jord blir den som ny..(urk vilket tråkigt jobb dock) men du, ha nu en underbar kväll ute i trädgården, det ska visst vara så här varmt ända över nästa helg!*kram*

2007-06-04 @ 16:42:34
Postat av: Mariakoden

Hallå!!!
Nä jag känner inte igen mig...Kan ingenting om buskar, jag vill, jag vill, jag vill lära mig....men om jag säger så här: Jag planterade humle förra året, skötte om den som en liten bäbis...vattnade o duttade, så säger sambon i slutet av sommaren att "Oj vad konstigt...det växer vildhallon i humlen...." SÅ BRA är jag!!
Nu har jag ryckt upp humlen...e jag menar vildhallonen, å till sommaren ska jag plantera nåt annat som växer snabbt o klättrar uppför altansidan. Nåt förslag kanske??? Tacksam i så fall...
...å du, hur gick det till med din svärmors växling, böt de ut till falska pengar eller.....???
kram!

2007-06-04 @ 20:41:54
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Mariakoden

Glömde säga att VAD FINT du gjort med din "logga"!!!
=O

2007-06-04 @ 20:43:10
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Mariakoden

Ett sista tillägg.
Efter att ha läst ikapp på din blogg har jag bara en fråga.
Får jag flytta in hos er?????
Såååååå fint!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

2007-06-04 @ 20:49:07
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Barbro

Karin: Visst är det! och här har vi underbara 25 grader varmt, värsta högsommaren!! kram Lilla My: ja, nu går det undan, det gäller att uppdatera sig :) kram Pernilla: bra idé, kanske du kan göra något åt mina väggar, du verkar ha så bra koll på tapeter ;) arbetsbyte kanske är grejen? kram Johan: "det är aldrig för sent att bli med trädgård", vet inte varifrån det citatet kom men nu har jag adopterat det =) kram och tack för senast!Lisa: Ja, eller hur!! Men med lillebror i vagnen var jag glad över de inköp jag gjorde!! Men jag ska definitivt tillbaka! Snarast! Tack vare dig! Vi har också stora problem med isbränna på gräsmattan, ser för trist ut *suck* jag har köpt näring idag och det brukar hjälpa bara regnet kommer.... Menar du att ni sår in nytt gräs??? kramar Mariakoden: vad roligt att se dig igen =)) självklart får du det, ta med dig tandborsten och ett örngott (?) kramar (och förresten var GLAD över vildhallon det är ju hur gott som helst!!

2007-06-04 @ 23:16:10
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Barbro

Mariakoden: jo, svärmor fick tillbaka i ryska värdelösa gamla pengar som de försökte betala med på hotellet... hihihi.. förlåt, jag menar, usch så taskigt, det blev väldigt pinsamt... gott råd: växla inte med män på gatan, även om de är trevliga!!

2007-06-05 @ 00:01:07
URL: http://www.barbros.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0