Nu går jag ur Svenska Kyrkan!


Det var spiken i kistan (!). Nu är det klart. Vår familj går ur Svenska Kyrkan. Alla pitebor vet vad jag pratar om. Och ni som inte är pitebor, läs denna artikel och förfasa er... Jag och min man har länge funderat över om vi ska vara med i SK eller inte, men nu är saken klar. Under åren har jag irriterat mig över det faktum att vi betalar dyra, skattade, pengar för att underhålla gammal förlegad samhällssyn genom att vara medlem. Att aktivt stötta kvinno-prästmotståndare, abortmotståndare och en allmänt konservativt negativ hållning till att förändra sig och hänga med i 2000-talet. 

Visst tar det emot. Det gör det alltid när man bryter mot normer som man växt upp med. Men jag tror inte att Gud (om det finns någon sådan) dömer mig för att jag tar ställning för människors lika värde. 

Herregud (!) säger kanske någon, du kan inte döma ut hela Svenska Kyrkan för ett separat uttalande. Tyvärr är det inte det enda. Och tyvärr måste jag säga att jag upplever inte att religionen, alltid står för det goda i världen eller Sverige. Jag tar ställning för den goda mänskligheten, oavsett tillhörighet i religion, och tror på människan och vad vi tillsammans kan göra för varandra under vår tid på jorden. Sedan får vi väl hoppas att Gud har överseende över att jag inte accepterade fördomsfulla uttalanden och valde att inte vara med i Svenska Kyrkan.

Visst låter det präktigt. Men, handen på hjärtat, fråga dig själv vad som är viktigt? Jag tror inte att du skulle ge flera tusen kronor till ett politiskt parti tex. om en av deras frontfigurer gjorde liknande uttalanden. Eller? Vi kan göra ett val.



Kommentarer
Postat av: Vildängel

Och en kvinna skulle inte kunna ta det ansvaret likväl som en man? Men hallå -det är ju faktiskt 2000-talet och såna förlegade åsikter borde vara just förlegade...

2007-05-11 @ 15:42:58
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Liza

Vilken tur att vi kan välja! Läste med bestörtning uttalandet i PT! Men mitt beslut är att jag kommer inte att lämna Svenska kyrkan - bekämpar kvinnoföraktet som finns hos vissa män (i detta fall en politiker) genom att aktivt delta i debatten istället.Detta gäller SK likväl som i övriga samhället. Kyrkan gör så mycket bra i sitt samhällsarbete så det överväger för min del. Men visst är det tur att vi har valfrihet och kan välja fritt hur vi vill föra kampen mot kvinnoförakt i samhället!
Ha en skön helg!
Liza

2007-05-11 @ 16:21:45
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Lisa

jag kommer inte heller att lämna kyrkan...det är med sorg jag läser om hur kyrkan valt att hantera kvinnoprästfrågan...men känner att jag hellre stannar och kämpar innifrån kyrkan än att lämna den i protest..jag tror på Gud och vill tillhöra kyrkan och anser därför att jag ska ta mitt ansvar och delta i den förändring som måste komma...däremot förstår jag inte dem som är med i kyrkan "bara därför att". De som inte tror på gud utan tror på/av traditionen borde ju inte behöva lämna kyrkan pga denna fråga, de borde ha lämnat kyrkan för länge sedan! (varför vara medlem i en kyrka man inte tror på eller deltar i?) men det är därför Sverige är så bra! Vi har religionsfrihet och yttrandefrihet! Man kan välja vad man vill tillhöra! Men jag tycker inte att man ska pådyvla andra sin tro (eller politiska åsikter) utan låta var och välja själv..usch, nu låter det som om jag kritiserar dej, vilket jag INTE ALLS gör!! det är bara tankar jag haft en längre tid som nu lyfts fram till följd av tidningsartikeln... men ha en bra kväll, det ska vi ha!*kramar*

2007-05-11 @ 18:18:51
Postat av: kyrksyster

Det var ett synnerligen klumpigt uttalande av ordföranden... Men kan det finnas något annat än kvinnoförakt bakom?
Vi rekryterar oxå kyrkoherde... två hade sökt. Jag var med på intervjuerna så jag kan bara hålla med när kyrkorådet beslutar om att annonsera en gång till. Ingen av kandidaterna hade förutsättningar att klara uppgiften. Det är tufft att vara kh idag. Det är att inte vara präst utan chef - och samtidigt vara mer präst än chef.
Jag känner ingen av de tre som sökt Pite lands, men det kan ju vara så att man i kyrkorådet gör det. Och vet att ingen av dem funkar just hos dom. Vilket kanske inte handlar om kvinnor utan om att det är ett omöjligt jobb som ytterst få passar för...
Det är kanske problemet istället!
Angående utträde så tycker jag nog oxå att är man negativ mot det kyrkan gör och står för ska man självklart gå ur. Men man ska då veta att man förlorar sin rösträtt, sitt inflytande. Men oxå sin rätt till förrättningar.
Och om tillräckligt många går ur försvinner kyrkans gudstjänster, barnverksamhet, social verksamhet, musik och konserter... omsorg om äldre, kris- och katastrofstöd... sorgegrupper... mm.

2007-05-11 @ 22:51:38
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13059
Postat av: Barbro

Lisorna; jättebra att ni vill stanna kvar och bekämpa orättvisorna inifrån. Kyrkan behöver kvinnor som vågar säga ifrån! Nu är jag INTE speciellt kunnig i kyrkan och kyrkans organisation och utövande, det vill jag verkligen betona. Jag vet inte ens om jag tror på Gud och då är det väl ännu svårare att förstå kyrkans uppgift. Däremot anser jag mig troende. Jag är nog lite av en sökare som ofta kan känna mig dragen till religionen men av någon anledning lyckas jag inte övertyga mig... jag är nog för rationell. Hursomhelst, ta inte mitt inlägg som något allmänt upprop till att alla plötsligt ska gå ur kyrkan. Argumenten för utträde är mer för att förklara min egen ståndpunkt och kanske få fler att vilja kämpa mot orättvisorna??
Kyrksyster: Absolut finns det en mer nyanserad bild än rent kvinnoförakt. Men det skrämmer mig när någon i den befattningen ändå, utan att själv reflektera, kan uttrycka sig så och själv inte reagera. Då befarar jag att det speglar synen hos fler än honom??

2007-05-12 @ 11:47:37
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: kyrksyster

I värsta fall ja...

2007-05-12 @ 19:46:01
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13059
Postat av: Anna

Hej!

Kul att du är pitebo! Det är jag med,
fast sedan 2000 bor jag i Skellefteå.
Förstår att ni går ur svenska kyrkan! Blev så
upprörd och arg över en notis som fanns i "pitan"
Den 17/4 (var hem på besök då) då stod det att svenska barn kanske inte längre får fira sommarlovet i kyrkan längre pga etniska regler och en ursjuk lag! Har väl aldrig hört så dumt! Ska inte svenska barn få känna sommarlov och "sjunga den blomstertid" som vi alltid har gjort så länge svenska ungar har gått i skolan?!!!

En trevligt litet kryp in du har!

/Mvh. Anna

2007-05-14 @ 16:13:14
URL: http://www.annalundberg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0