Kvinnligt och manligt - snarare personligt

Läser i NSD:s Affärsliv idag att det är för få kvinnliga chefer i kommunala bolag. Bilagan har följaktligen ett undertema med duktiga kvinnliga företagare i Norrbotten. Bra men ändå inte. Nödvändigt kanske men ändå upprörande. Varför kan inte kvinnligt och manligt istället handla om personer. Personer med olika personligheter, intressen, uttryckssätt, kompetens, vilja och ambitioner. Det är bra att synliggöra kvinnor, visst. Men varför måste man säga temat. Det blir liksom "nu ska vi visa att det minsann finns duktiga kvinnor, vi har grävt under alla stenar och tittat i alla utrymmen och se vad vi har hittat!" Jag får känslan att tidningen vill ha någon sorts kred för att de väljer att lyfta fram kvinnor istället för att faktiskt göra det. På ett mer självklart sätt.

Tänk följande. Att reportagen i tidningen skulle ha varit med oavsett könet på företagaren. Så många kvinnor, vad roligt, skulle du kanske tänka då utan att någon skrivit det på näsan. Först då tror jag att vi får förändringar. När kvinnor och män jämställs som de personligheter de är  och efter de egenskaper de har och inte efter kön. När alla ser det lika naturligt att läsa om en kvinnlig framgångsrik företagare som en manlig utan att reagera nämnvärt.

Men ni måste läsa detta! Visste inte om jag skulle skratta eller gråta:

Frågan NSD ställde var "Är kvinnor bättre chefer?"

Pensionär svarar:
..."Kvinnor passar bättre som chefer för omsorgsjobb medan män passar bättre för resultatinriktade jobb. Det är fullt naturligt."
(Man tror att det är ett aprilskämt... men inte, han var med på bild och 1 april är först imorgon...)

en annan pensionär:
"Kanske. De håller i hushållet och allt hemma och är vana vid att fixa saker och ting. Och så dricker de inte lika mycket som män."
(Stackars fru!)

Tyvärr är det för lite kvinnor i ledande positioner. Den kvinnliga VD:n på Centek gjorde dock några riktigt bra analyser tycker jag. Bland annat att problemet ligger i att :
1. Kvinnorna inte finns i männens nätverk.
2. Män ser män. Kvinnor ser både kvinnor och män.
3. Det krävs mer av en kvinna än av en man för att nå position.
4. Vi klassificeras efter kön redan som barn.

Nej, detta skriver jag inte för att jag själv är sugen på högre karriär. (Där ser man kanske en annan anledning till att det är för få kvinnor i chefsposition... vi vill inte lika mycket som män??? Men nej, nu generaliserar jag ju igen....)

Jag har ganska stor insyn i problematiken och kan inte låta bli att engageras... för mina medsystrars skull, för ett fördomsfritt och jämställt samhälle för våra barn.

Vad tycker ni?

/BB

Kommentarer
Postat av: pensionären

jag tror att problemet ligger i att ni just är kvinnor och att generna redan från början är sådana att ni ska ta hand om familj och barn medan mannen ska jaga och föda familjen...

2007-04-01 @ 13:06:48
Postat av: BB

Ja, det är väl just en sådan attityd som ligger till grund för hela problematiken... sorgligt, tycker du inte? Att sätta människor i fack pga. kön.

2007-04-01 @ 13:48:12
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: BB

... står en förvånad kvinna är väl mer rätt... å du, hoppas det går bra att städa samtidigt som du tar hand om mina barn nu...

2007-04-01 @ 14:51:40
URL: http://www.barbros.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0