Superhjälte eller supermamma?


image221

Om du fick önska.
Vilken superhjälte talang skulle du då vilja ha?

Jag hörde det på radion och plagierar frågeställningen rakt av. Erkänn att det är kittlande? Att ha en förmåga som inte är mänsklig. Att använda den för att förverkliga sina drömmar. Eller kanske för att hjälpa andra.

Smaka på ordet. Super hjälte. Man ska alltså vara super duper duktig och man ska vara en hjälte, "en beundransvärd person som utför stordåd" (Wikipedia). Den kvinnliga motsvarigheten är hjältinna. (Varför hör man aldrig ordet superhjältinna?)

Nu tycker jag att vi lämnar "fröken-Sverige-uttalanden-som-fred-i-hela-världen" och ägnar oss åt egoistiska självuppfyllande mål.... Det blir liksom roligare då. Hrmpf... sa hon lättjefullt och rodnar lite lätt.

Jag vill (börjar väl barnsligt bra..) kunna förflytta mig till och från olika platser på bråkdelen av en sekund. Tänk att kunna besöka vilka platser du vill i världen utan att vara borta mer än korta stunder. Hälsa på vänner och städer obehindrat utan att vara saknad och utan att sakna. Kanske inte klassificerat som stordåd men ändå.

En annan önskvärd förmåga är att kunna utföra alla dagliga sysslor i huset och göra middag, städa, tvätta utan att det tar mer än några minuter. Då kunde jag ägna all tid åt mina barn, vänner, man (hrm... märk ordningen =) och intressen. Min titel skulle då bli "Supermamman - med rätt att hinna". Det är väl superduperduktigt stordåd??
 
Jag stannar där. Nu vill jag höra era fantasier... 


Bildtext ovan:
Idag är det äppleträdet som tar plats i trädgården. Blir nog inte fullt så många äpplen som ifjol men tillräckligt ändå. Tulpanerna har också börjat blomma.  Efter examensfirande i Strömbackas herrgård med middag och lekar med storebrors klass har jag grävt i mina pallkragar ikväll och planterat hallon och allåkerbär. Imorgon åker fröna ner i jorden. Jag får täcka dem med duk så kommer de nog att gro ganska snabbt. Rädisa, morot, salladsböna. luktärt och sallad, vanlig och ruccola. Yummie....  


image222

Kommentarer
Postat av: Esters Mamma

Det där med superdupersnabbhushållsrobot skulle jag nog toppa min lista med. Nu blir Ester så där prickig på magen igen. Jag fattar inte hur fort det går... skulle nog behöva skura golven varje dag med två stora bröder som är ute överallt och gärna går i strumplästen till och från studsmattan.
vad blev det här då? Jag kanske skulle vilja vara hjältinnan som aldrig klagar oxå, vad tror du om det.
Kram

2007-06-06 @ 00:30:27
URL: http://estersmamma.blogg.se
Postat av: Lilla My

Att aldrig känna inre stress..visst är det en superhjältinneegenskap? Det önskar jag.Kram

2007-06-06 @ 07:22:47
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: Lisa

Jag önskar mej nog hellre "en knapp" en superknapp, istället för en förmåga...önskar att jag hade en knapp att trycka på när hela huset är så där nystädat och fint(och hur ofta händer det?)så att knappen "kom ihåg" hur allt var och sen, när tjejerna stökat som mest och hunden satt blöta hundnosar överallt så skulle jag bara trycka på knappen och allt skulle vara nystädat igen!..då skulle jag hinna med så många andra saker istället för detta eviga plockande...här hemma har vi bara sått ringblommor ännu...de är så fina att plocka in och ha i vaser, sen blommar de ända in på höstkanten...imorgon ska jag och töserna och inhandla bröllopskläder till stundande högtid..(svägerskans)sen ska vi handla blommor till storasysters hår(klart man har blommor i håret på examen!)fröknarna ska få blommor och så ska jag ersätta min förlorade rosenspirea med en ny... några ruccola och morotsfrön blir det, och sockerärter! min älskade dvärgsyren kommer upp som buske..den får vara i år får vi se hur det blir...har för mej att det var en ädlare syren som var "på-ympad" på en bondsyren..är det så får vi gräva nästa år...oj nu skrev jag en hel berättelse igen..*förlåt* ha en underbar helgdag!

2007-06-06 @ 11:10:14
Postat av: Mariakoden

Ja du...Du har så bra blogginlägg...å tänkvärda....Har funderat på din fråga hela förmiddagen men min första tanke är väldigt ytlig å kommer väcka helt upprörda känslor men jag måste nog säga att-nu kom jag på nåt ännu bättre: Att jag kunde skita pengar!!! Men det var inte det jag tänkte utan nåt så ytligt som att kunna fika å äta vad jag ville utan att gå upp i vikt!!! Vore väl skoj. Sen tänkte jag att man kunde vara osynlig, men vid närmare eftertanke känns det inte så skoj alls....Förstår om du tar bort mig från länklistan nu...haha=)......Nä, jag får nog klura ut nåt bättre å intelligentare svar! Jag är väldigt intellektuell o intelligent (haha-hoho-höhöööö....) så jag känner mig väldigt "OKLÄVER" nu......
Nä. Ut å fira nu.....
Ha en toppendag!!!!

2007-06-06 @ 12:41:33
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Mariakoden

Nu har jag tänkt klart. Tror jag. Jag skulle vilja kunna påverka människors hjärna!! Tänk att du vill gå på bio med en kompis t.ex, men ni vill se helt olika filmer, då går du bara in i hennes hjärna å registrerar att hon vill se den film du vill se! Samma med mördare å annat...Du ändrar bara så det blir nåt bra!!
Jag är så smart*klappar mig själv på axeln...*
Nu går jag in i din å ändrar från "Å fy så konstig tjej" till "men gud så smart tjej!hon måste vara värsta toppenpinglan forever alltså"
Haha....
Nu ska jag äta!

2007-06-06 @ 16:44:31
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Karin

Jag skulle vilja kunna flyga. Tänk att kunna se jorden från ovan, det måste vara en häftig känsla.

2007-06-06 @ 19:39:12
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Lisa

*viskar* nu kör jag igång med min egen blogg, hoppas att det är okej att länka till dej?

2007-06-06 @ 20:29:18
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se
Postat av: Lisa

*viskar* nu har jag startat min egen blogg..hoppas att det är okej att länka till dej?

2007-06-06 @ 21:02:45
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se
Postat av: Vicke

*fniss* Supermamma vilken bra idé tror jag snor den är helt slut efter att ha försökt utöva det som du är så himla bra på trädgårdsarbete;)
Hoppas även våra äppelträd blir lika fina som ditt!
Kram

2007-06-06 @ 23:16:02
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Anna E

Blir så trött på alla som vill ha superkrafter att STÄDA... ???!!!
Hallå!
Tänk till lite kära tjejer...det finns väl ungefär hundra tusen andra grejer att få bli superhjältinna kring än att kunna STÄDA på 1 sekund...usch vad ytligt det helt plötsligt kändes...
Tänkvärd fråga dock kära Barbro som visar vad dina bloggkompisar ser som viktigt i livet...
Kram Anna E

2007-06-06 @ 23:44:11
Postat av: Anna E

Kanske är lite hård och FÖR seriös, men jag kan ändå inte sluta tänka på alla "värdsliga" tankar vi mammor (och kanske pappor eller andra barnfria tjejer och killar) önskar oss krafter kring.
Spontant känner jag bara att jag önskar jag hade superkrafter i att bota alla dödliga barnsjukdomar i hela världen...är jag helt korkad då? ... kan inte låta bli att inte tycka att alla andra önskade superkrafter i bloggen (lite inklusive din egen önskan Barbro..sorry..) verkar så otroligt... löjliga i sammanhanget...
:/
KRam

2007-06-06 @ 23:57:03
Postat av: Barbro

Estersmamma: 1.du ska inte skura mer än du gör 2. det är skönt och förlösande att klaga ibland, bara man inte gör det för ofta! vaddå prickar igen? för att det är ostädat?? kram Lilla My: bra egenskap! men den kan man nog lära upp utan superkrafter! kram Lisa: det där med knappen gillar jag... undrar om de går att köpa? om inte borde vi kanske uppfinna en? tror att vi skulle bli rika och berömda *skratt* kramar Mariakoden:skita pengar *hahaha* den var rolig, men du om du äter pengar så kanske du skiter dem också?? och kanske i bästa fall har de förökat sig på vägen *skrattar gott* hrm, det blev kanske lite väl mycket kissobajshumor, hrmpt =) klart att det skiner igenom att du EGENTLIGEN är jättesmart Maria!! det ser ju vem som helst, hur kommer man annars på att man ska påverka andras hjärnor... hm.. min har du redan korrumperat (?) med dina roliga inlägg så du får bestämma bio!! kramar karin: flyga, låter underbart! förutom för mig som är lite flygrädd då förståss... hehehehehe... men vem har hört talas om flygrädda superhjältinnor... hm... kramar Lisa: KUL!! jag har länkat till dig med, välkommen in i den beroendeframkallande bloggvärlden, hoppas du har skyddsnät runt dig som stoppar dig ibland hahahahaaa.....kramar Vicke: åh, vad avundsjuk jag blir, själv har jag inte hunnit annat än att vattna mina nyplanterade pilträd idag... hyfsat uttorkade... kram Anna E: jamen, du tappar ju poängen!!! det är ju för att kunna ägna sig åt ANDRA roligare saker än just städning!! eftersom man inte kommer undan måste man ju fixa en lösning på tidsslukarproblematiken (Wow, vilket långt ord, gillar... hahahahaaaa) Inte skälla på mina underbara bloggkompisar! kram och godnatt/Barbro

2007-06-06 @ 23:58:19
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Barbro

ANNA E: du kanske inte läste mitt inlägg så noga.... jag skrev just att vi skulle försöka bortse från de RIKTIGT viktiga frågorna och vara lite lössläppt frimodiga och själviska.... men du har helt rätt, självklart finns det viktigare frågor än att städa *skrattar och skäms lite, men bara lite*

2007-06-07 @ 00:01:00
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Anonym

Hur lyckligt gift är du egentligen, "Barbro".........

2007-06-07 @ 00:02:20
URL: http://millansomvet.se
Postat av: Barbro

Estersmamma: 1.du ska inte skura mer än du gör 2. det är skönt och förlösande att klaga ibland, bara man inte gör det för ofta! vaddå prickar igen? för att det är ostädat?? kram Lilla My: bra egenskap! men den kan man nog lära upp utan superkrafter! kram Lisa: det där med knappen gillar jag... undrar om de går att köpa? om inte borde vi kanske uppfinna en? tror att vi skulle bli rika och berömda *skratt* kramar Mariakoden:skita pengar *hahaha* den var rolig, men du om du äter pengar så kanske du skiter dem också?? och kanske i bästa fall har de förökat sig på vägen *skrattar gott* hrm, det blev kanske lite väl mycket kissobajshumor, hrmpt =) klart att det skiner igenom att du EGENTLIGEN är jättesmart Maria!! det ser ju vem som helst, hur kommer man annars på att man ska påverka andras hjärnor... hm.. min har du redan korrumperat (?) med dina roliga inlägg så du får bestämma bio!! kramar karin: flyga, låter underbart! förutom för mig som är lite flygrädd då förståss... hehehehehe... men vem har hört talas om flygrädda superhjältinnor... hm... kramar Lisa: KUL!! jag har länkat till dig med, välkommen in i den beroendeframkallande bloggvärlden, hoppas du har skyddsnät runt dig som stoppar dig ibland hahahahaaa.....kramar Vicke: åh, vad avundsjuk jag blir, själv har jag inte hunnit annat än att vattna mina nyplanterade pilträd idag... hyfsat uttorkade... kram

2007-06-07 @ 08:44:01
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Esters Mamma

Esters prickar är på hennes kläder *skrattar gott* hon vägrar krypa utan ålar sig fram som en liten skurmaskin så all skit syns på hennes mage.

2007-06-07 @ 10:01:57
Postat av: Vildängel

Supermamma - ett ord som passar de allra flesta mammor tycker jag. :)

2007-06-07 @ 17:36:06
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Esters Mamma

Jag igen
Vill bara säga att vi går på sommarlov nu. Ha det så bra och en jättebra sommar till dig och de dina.
Kramar

2007-06-09 @ 23:53:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0