Transpiration och inspiration

image268


Jag längtar till skolan och inskolningen till dagis börjar nästa vecka....!


Jag inser att detta är som att svära i kyrkan. Det är klart att jag helst vill vara med mina barn jämt men just nu håller mina barn på att driva mig och min man till vansinne! De bråkar, de lyssnar inte, de är otacksamma, de är obrydda, de är själviska, de är ja, förmodligen som de flesta barn (vill jag tro i alla fall)...

Efter en sommar utan nästan några regler; godis nästan när de vill, onyttig sommarmat, inga tider och ett allmänt kravlöst liv har förvandlat mina barn till krävande egoister och snudd på monster!
Ja, jag måste få skriva av mig min frustration...

Just nu känns det som att jag mest skriker till mina barn. Alltså är det jag som är monstret?!
Nej, i ren självbevarelsedrift och för barnens bästa måste nu här införas tydliga gränssättningar igen. Pronto! Förutom ordnade mattider, godis på lördagar, i säng kl 20?, osv. ska också spelfria, datorfria och TV fria dagar införas. De ska få förtjäna varje minut. Imorgon blir det allvarlig dialog med barnen. Back to reality. Hårt?

Jag blir bekymrad, milt sagt, när jag hör de senaste dagarnas protester från ungdomarna angående det nya förbudet mot mobiltelefoner i klassrummen. Med små barn har jag inte reflekterat över att det ens varit tillåtet. Vilka vuxna sitter och pratar eller sms:ar när det är möten i jobbet tex? Det är väl fullständigt SJÄLVKLART att man inte ska ha mobiltelefonen på i klassrummet?!! Men istället för förbud borde det väl vara varje lärares uppgift att ta upp frågan i klassen och komma fram till en gemensam trivsellösning? Jag trodde det var norm.

Vad är det som håller på att hända, ibland får jag känslan av att vuxna helt håller på att tappa respekten hos barn och ungdomar. Visst ska vi lyssna, men ibland måste vi väl kunna sätta tydliga gränser?! Det måste väl också vara i ungdomarnas intresse, att lära sig förhållningssätt och sociala regler?

En av mina söner skulle kunna spela xbox eller dator dygnet runt. Jag vet för jag har testat att låta honom hållas. Med tanken att det ska självreglera sig. Icke. Antar att det är som att ge en alkoholist obegränsat med alkohol... det fungerar inte. Jag måste sätta gränser. Varannan dag? En timme ute, en timme vid spel? Vilka regler har ni?? Jag fick rådet att helt förbjuda spel men då blir jag för vek.... det är ju det roligaste han vet.... nej, det klarar jag inte.

Imorgon ska vi reda ut regler. Det lutar åt varannan dag.

Från transpiration till inspiration.
Frånsett barnen när de är harmoniska (vilket de ju oftast är, bör väl tilläggas...jag börjar så sakta lugna ner mig nu.. hahahahaaaaa) så vill jag visa några bilder från min Piteås skärgård. Detta är min stora inspirationskälla när det kommer till min trädgårdsplanering. Jag bara älskar skärgårdens strama men vackra och egensinniga form. Stenar, gräs, vatten, sand och skog i härlig förening. Detta (både nedan och ovan) är bilder från Tallskär, en av sommarens härliga dagar på sjön.

image269


Kommentarer
Postat av: Mariakoden

Håller med i allt......
Själv längar jag ihjäl mig till vardagen!!! (fast påminn mig inte senare i höst;)
Våra åt rätt mycket godis under bilsemestern, å en å annan skräpmat, men ungar blir ju heeelt speedade av godis!!!!! Vi sockeravgiftar dem nu...sagt att vi åt så mycket på bilsemestern så nu blir det inte på ett bra tag!
Himla bra tycker jag att förbjuda mobiler i skolan! Är det nåt viktigt så ringer föräldern direkt till skolan...Ibland blir jag sååå f-bannad över hur det ska daltas med "ungdomar".... Många, inte alls alla..., har ingen respekt för andra.Det är så sorgligt! Har jobbat på skolor å man blir helt chockad!!!!
Hjälp, skulle kunna diskutera detta i timmar...tror att jag stannar här.
Kram å gonatt från mig!

2007-08-14 @ 22:37:26
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Karin

Innan sommaren så längtar man efter att slippa alla regler och rutiner men så när hösten kommer så längtar man efter alla vanor igen. Eller hur?

2007-08-14 @ 22:40:04
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: Lilla My

Jag tycker att i bland låter det som att vi vuxna inte törs sätta regler och gränser.Av rädsla för att kränka barnen och ungdomarna eller nåt.Jag vet inte.Men det jag vet är att det är vi vuxna som har ansvar över våra barn och de får lära sig att det är vi som bestämmer av just den anledningen.Det finns vuxna som har fått sina första riktiga gränser när de sitter innanför fängelseväggarna.Jag tror att alla behöver struktur och regler och förhållningssätt.Sen kan de ju se olika ut beroende på hur man är som människa,hur man vill ha sitt familjeliv osv....Jag ser på mina barn att när de har fått en riktigt tydlig gräns så blir de lugnare.Jag tror att vi gör våra barn en otjänst om vi låter de ta ansvar över val som de inte är kapabla att göra...Jag kanske upprepar mig men jag tycker att detta är så viktigt ( och inte alltid lätt).Jag skulle vilja prata mer om sånt här för med delad erfarenhet så växer vi som föräldrar och våra barn med oss. Att få ge dem en bra start och lära dem rätt och fel gynnar ju nästa generation också,tänker jag men det var ju långt fram :-)Vi har förresten datorfria dagaroch det funkar bra.De tar sig för att göra andra saker då.Annars blir det lätt att speciellt äldsta sonen väljer datorn framför kompisar och då får jag moddra.Ha en fin kväll och dina bilder gör mig lyrisk.Kram

2007-08-14 @ 22:58:01
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: Maria-Jag blommar

Först...Jättevackra bilder!
Sedan regler, sommaren är ju alltid lite slappare, jag känner också att det ska bli skönt när "vardagen" börjar igen så att vi får in lite rutiner...Fortfarande lyckas vi hålla gränsen, 30 minuter datortid om dagen, men den äldsta dottern (snart 9 år) har börjat protestera för att mamma sitter mycket mer vid datorn så jag är ju inte bästa föredömet direkt...
Kanske bra om man kan kvitta utetid/aktivitet mot datortid så att de på så sätt får tjäna in sin tid framför datorn.

2007-08-14 @ 23:01:53
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Barbro

Maria: Jag blir också så upprörd.. men mest förvånad faktiskt.. ALLA pratar om vikten av gränssättning men i själva verket tycker jag att det verkar som att vi är sämre än någonsin på det?! Barnen regerar. Jag tror knappast (vet) att vi barn på 60talet inte alls fick samma uppmärksamhet och coachning som idag... på gott men kanske mest på ont. Idag har det dock nästan gått till överdrift.. nu ska barnen självförverkligas vid 7 års ålder, talanger ska hittas och morgondagens stjärnor ska lockas fram till varje pris... stackars barn, har de inte "blivit någon" eller hittat sin talang när de är 16 får de svårt att hävda sig.. Ja, som sagt detta kan man diskutera länge... kram Karin: Ja, och det är väl tur att det är så... kram MY: Detta är jätteviktigt! och jag tycker att det är väldigt svårt att veta hur hård/mjuk man ska vara i vissa frågor... brukar skämtsamt säga att jag fick mer vägledning när vi skaffade hund än när vi fick barn... så nu uppfostrar jag barnen enligt hundpsykologi *skrattar* nej, men lite sjukt är det... kram Maria-blomman: *skratt igen* Ja, här sitter man, och tiden är snart ute... få se då, 30 minuter, det går fort!! kramar

2007-08-14 @ 23:26:42
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Esters Mamma

Jag längtar oxå till vardagen börjar igen. Dels för att jag då får lite egentid på kvällarna när killarna går i säng tidigare. Dels för att jag är *lite* less på att ha Esterspappa hemma HELA tiden :-))
Han har varit hemma i sju veckor och jag är överlycklig över det och även Ester men det blir nog skönt typ andra dagen han är på jobbet och sen börjar man klaga över att man inte har någon hjälp *aldrig nöjd*
Om datortider så har vi samma problem. 10-åringen skulle kunna sitta dygnet runt om han fick men vi försöker begränsa det till nån timme per dag. När han är hos sin mamma så är det ingen dator alls så då får han vila och göra annat.
Ett + denna sommar är att barnen helt pllötsligt har blivit så stora så dom kan hjälpa till mer. Det är bra! ( ok, med lite piska i baken...)

2007-08-15 @ 00:09:25
URL: http://estersmamma.blogg.se
Postat av: Ann

Nu har jag visserligen inte problem med min lilla hon är snart 5 mån men min sambo.. Vi håller på att renovera men då anser han att jag ska ta hand om allt i hushållet, laga mat, tvätta och handla mat mm. Hjälpa honom när han behöver hjälp. Sen att jag har allt ansvar för vår lilla. Sen om jag blir frustrerad, ledsen eller arg då tycker han vad har jag att klaga på. Jag är ju hemma hela dagarna. Jag längtar *lite* till hösten då han ska börja jobba igen. Mer rutiner och lite tid för mig själv. Jag kanske inte ska klaga?? vet inte.

2007-08-15 @ 09:37:06
Postat av: Vildängel

Ja naturen erbjuder egentligen de vackraste konstverken av dem alla :)

2007-08-15 @ 09:48:29
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Mariakoden

Ps. En liten grej som jag tänkte på i morse...Ta det här med cykelhjälm! Det är ju lag på att man ska ha det! Mina ungar är nästan de enda i sin klass som har hjälm! De VET att de FÅR INTE cykla utan! Punkt! Men ändå orkar endel inte att diskutera/tjafsa med sina barn å låter de cykla iväg utan!!
Vi får nog starta en diskussionsklubb......=)

2007-08-15 @ 10:38:53
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Erika

Det känns lite bättre nu när jag hör att även andra har liknande problem med barnen. Om de inte får som de vill så surar dottern och sonen börjar gråta - frågan är vad som är värst?!
Jag förstår inte heller vad problemet är
med mobiltelefonerna, trodde också att det var en självklarhet att mobilerna var avstängda. Tydliga regler är att inte förakta... Ha en bra dag! Kramis

2007-08-15 @ 12:41:56
URL: http://mrum.blogg.se
Postat av: Jessica

Det känns som du beskriver min familj!!! Här är det exakt likadant... Suck!

2007-08-15 @ 16:49:04
URL: http://jessicasdaydreams.blogspot.com
Postat av: Annis

Jag längtar också om till skolan börjar, det är lättare att som lärare ta hand om 17 än ta hand om 4 tonårsmonster hemma. Även en fröken kan svettas...pust.

2007-08-15 @ 18:42:55
URL: http://annis.blogspot.com
Postat av: Liza

Visst, livet är lätt när man har semester och vill även själv leva lite annorlunda men det är skönt när "det vanliga"livet börjar, även om man inte har barn hemma längre. Mina barn är ju vuxna nu och har berättat för mig hur de NU uppskattar att det fanns regler som vi vuxna satte upp. Det är ju en form av trygghet, visar barnen att vi bryr oss OM.
Jag tycker också att det är självklart att inga mobiltelefoner ska vara på under lektionstid!! I skolan ska man koncentrera sig på att lära!!
Kram!!

2007-08-15 @ 21:08:16
URL: http://vardagslycka.blogg.se
Postat av: Vicke

Här är en till som verkligen känner igen sig i det du skriver. Visst är det skönt med lite ledigt och friare men det ska blir skönt att komma in i rutiner och vardag igen.
Skulle kunna diskutera massor med dig om ditt mycket intressanta inlägg men internet har strulat så mycket så jag måste skynda mig...
Underbara bilder och kloka ord!

2007-08-15 @ 21:12:08
Postat av: Lallis

Jag blir nästan mållös av alla vackra bilder:)
Kram Lallis

2007-08-15 @ 21:27:44
URL: http://knasigamamman.se
Postat av: Barbro

Esters mamma: Ja, jag förstår vad du menar *ler*, min man har börjat jobba nu.. kvällstid, skönt på sätt och vis men redan på dag två blir jag irriterad över att jag får ta allt det jobbiga på kvällarna! *skrattar* En timme, bra, det ska jag berätta för pojkarna.. =) kram Ann: det är bra att klaga ibland, då får man det ur systemet =)), jag förstår precis vad du menar, jag skulle hellre ta "renoveringsjobben" ibland, det är skönt att slippa the neverending hushållsarbetet! Män är bättre än oss kvinnor på sådant, dvs att stänga av allt för att koncentrera sig på en (viktigare) uppgift... Det borde vi lära av istället för att försöka vara alla till "hjälp" inom alla områden... Vildängel: Eller hur?! Naturen är en oslagbar inspirationskälla och grunden till livet... kram Mariakoden: VA?! Ja du ser där, jag "trodde" det var en självklar och ganska enkel regel... måste nog vakna upp ur min törnrosasömn...uppenbarligen finns det mycket att diskutera.. Hur gör ni tex. när ni äter middag? Var är kompisarna då och hur ser gränssättningen ut vid middagsbordet? För mig är middag och frukost heligt, alla ska vara med och sitta ner utan bus eller spring till kompisar, de får vänta i barnens rum (om de inte äter med oss förståss!) Jag har förstått att detta är väldigt olika... Men även där handlar det väl om respekt för allas välbefinnande och en viktig stund på dagen när man ska ta sig tid att njuta av varandras sällskap? Känner att jag framstår som en liten ragata..hahahahaaa... kram Erika: Den ständiga kampen, ska man ge sig eller hålla ut? Vad "vinner" familjen, barnen och vi vuxna på i längden? Att gråta och sura är vardagsmat här hemma... jag hoppas att det med stigande ålder blir bättre... please någon med större barn, säg att det är såååå....kram Jessica: Suck är ett bra ord... vet inte hur många suckar som undslipper mig dagligen =) Annis: Det förstår jag och ni fröknar har verkligen min djupaste respekt och förståelse... jag är hur imponerad som helst över ert tålamod och er pedagogiska kunskap... jag skulle få frispel sju gånger om dagen om jag vore lärare..hahahahahaaaa....kram Liza: Jiippiiie... det finns ljus i tunneln... vad bra, då ska jag fortsätta sätta rimliga regler efter sunt förnuft...kram Vicke: Ja, rutiner är inte helt fel.. jag tror också att barnen gillar rutiner, det är en form av trygghet, en liten inhägnad där man vet att man får hållas fritt..=)Vi hade ju avvänjningsproblem från andra hållet när sommarlovet började... kramar Lallis: Tack, jag med, och motiven är ännu bättre i verkligheten!!!

2007-08-15 @ 22:24:09
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Arga Mamman

Barbro - ÄLSKAR dina bilder, som vanligt... Vad gäller gränssättning så är det så otroligt svårt tycker jag. Hur det än är så måste man ju följa sitt eget hjärta och sin tro om vad som är bra för just mina barn... Jag har också en kille som skulle kunna bo framför tv-spelet och vi har gjort så att när det är "fint väder" så får man göra annat. När skolan kommer igång så får han bara spela på helgerna. Under veckorna får det vara fokus på skolan och vännerna...
Sedan är det ju en sak att ha en vision om hur vi ska ha det men sedan så kommer ju andra familjers regler in och spökar även hemma hos oss... Hur gör man t ex när bästisen får se en film eller spela ett spel som jag tycker är för större barn? Jag kan ju inte mer än säga var min ståndpunkt är och att jag inte vill att han ska spela den typen av spel. Vad de sedan gör när jag inte är där blir ju utanför min makt...och DET tycker jag är frustrerande!
Kram!

2007-08-15 @ 23:32:23
URL: http://argamamman.blogspot.com
Postat av: Mariakoden

Hallå...Gudrun S HAR snygga kläder i sin katalog NU! Kolla tjejen på hemsidan som ser ut som Marit Bergman! Oj, så fint...Måste nog shoppa loss..Inte vänta tills man är 70=)..
Hos oss kommer ibland en kompis till sonen tidigt på morgonen men han får komma tillbaka då vi ätit! Oftast äter storbarnens kompisar hos oss...(ja, vi har höga matkostnader). Annars om de inte äter med oss så får de sitta i vardagsrummet å se tv eller rita, när våra barn äter.
Just nu är jag sååå irriterad på mammor som anser att deras egna barn är änglar å aldrig gör fel...Har problem med en kompis till storbarnen o frågan är hur man ska ta upp det, och OM man ska ta upp det med föräldrarna! Törs inte skriva så mycket när man inte vet vem som läser men visst lär man sina barn att man säger hej, att man inte bestämmer att man ska ses vid badhuset å sen inte dyka upp, ja, såna saker! Själv har jag tvingat mina barn att ringa upp kompisar å be om ursäkt om de varit taskiga, brukar läsa deras MSN (de vet att jag gör det å det är okejat) å nån gång har det uppdagats att de gjort nåt dumt å då är det bara för dem att ringa eller gå till kompisen å säga förlåt....Försöker lära dem att vara snälla....fast samtidigt inte ta skit!! Himla svårt...Sen har jag sagt att man kan bli polisanmäld om man skriver illa om andra på msn......
Oj, blev en hel roman!
Kram å gonatt!

2007-08-16 @ 02:06:43
URL: http://www.mariakoden.blogg.se
Postat av: Ingegerd

Jättefina bilder,som vanligt!!! Ang.uppfostran,
man kan sätta upp regler och tycka att man kommit överens med sina barn och det känns tom som om det kommer att fungera,
sen kommer stridens hett, man blir så fruktansvärt arg när dom totalt skiter i vad man pratat om o kommit överens om,en 7-åring kan man lyfta iväg på sitt rum,men en 13-åring!!!
Gud,vad man just då känner sig misslyckad i barnuppfostran,var är respekten för ens föräldrar!!!
Men,,,, så kommer stunder när man blir så stolt och det riktigt spritter i hjärtat när man tänker hur fina barn man har,och det är tur att dom stunderna uppväger sin färtvivlan.=)Nu bråkar mina barn om tv,n så jag måste gå o ta i med hårdhandskarna ,antagligen blir det med hög röst och hot!!!Kram!

2007-08-16 @ 10:54:17
Postat av: Thea

Haha..kunde ju varit jag som skrivit det där om att det ska bli skönt för mamma-sinnet att skolan drar igång igen. Denna veckan har inte varit rolig. VI har klättrat på väggarna här hemma.
Underbara bilder som vanligt.
Ha en bra kväll, själv måste jag ila till jobbet så fort maken kommer och avlöser mig, typ för fem minuter sen.

2007-08-16 @ 15:20:34
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Johanna

Underbara bilder...

2007-08-16 @ 21:12:28
URL: http://radhusidyll.blogg.se
Postat av: Barbro

Arga mamman: Nej, det är sååååå svårt att veta om man gör rätt. Det där med spelfritt under veckorna låter ju jättebra, MEN då är det ju så att de (barnen och deras kompisar) älskar att spela tillsammans och visa sina trick mm. Så då känns det hårt att inte låta de spela en liten stund i alla fall... suck. Men nu har vi nog landat i varannan dag under veckan med fredag och lördag spelfritt. Nu är vi inne på tredje dagen helt spel och TV fritt och det fungerar bra... (vilket det också gjorde efter några dagar på stugan i sommar) kramar Mariakoden: ELLER HUR??!... puh, då kanske jag inte är helt förlegad i alla fall... Du verkar vara en supermamma!! Helt rätt, jag är med dig... kramar Ingegerd: Jag synar!! Jag skulle vilja se dig lyfta in 7-åringen på hennes rum, hahahahaaaa... den tjejen vet vad hon vill =) Du har underbara barn Ingegerd, oroa dig inte, sen det där med respekten..hrm.. undrar vem som har sådana barn??! kramar Thea: Nej, denna veckan har INTE varit sommarens bästa, om man säger som så... mina barn har börjat klättra på taken =)) ska bli sååå härligt att "lämpa" av de på skolan, hahahahaa...så man får ligga på soffan och göra ingenting.. eller hur??!! kramar Johanna: Tack!!!

2007-08-16 @ 22:00:16
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Lisa

Det är nu jag förstår hur tacksam jag borde vara...mina barn är inte ett dugg intresserade av att spela och vi äger inte ett ynka tvspel...inte ens ett sånt uråldrigt....

2007-08-16 @ 22:10:30
URL: http://lisasbibliotek.blogg.se
Postat av: Barbro

Lisa: Skämtar du???? Åhhh, kan inte vi byta barn... hahahahaaaa.... det var unikt, var JÄTTEglad för det!!! kram

2007-08-17 @ 12:28:57
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: linlin

Hej. En nu läsare av din blogg, mest för att jag föll för din trädgård. Vi har själva ett nytt hus och en trädgård är frotfarande lite avlägset..
Är själv mamma till en femåring och en 17 månaders faktiskt. Håller med dig i allt. I veckan har dagisinskolnign börjat och femåringen är äntligen syselsatt av någon annan än mig. De är härliga men krävande.
Eftersom jag är lärare själv så måste jag faktiskt på ge mig in i mobildebatten lite. Naturligtvis får eleverna beskedet att mobiltelefon inte är tillåter under undervisning, men vi har hittils inte haft befogenhet att ta telefonen av en elev som använder den. Vi har nämligen inte rätt att vare sig köra ut elever från undervisning eller ta ifrån dem ägodelar. Allt prövat i högsta instans. Och om man då arbetar på en friskola, som jag, som kontrolleras liiite noggrannare av skolverket så gäller det att agera korrekt.
Vi har förtvivlat lite makt. Vi har deesutom inte heller rätt att ta i elever mot deras vilja - vilket i terorin låter rimligt, men faktikst är nödvändigt i vissa situationer som att t ex avvärja bråk eller få elever med koncentrationssvårigheter att skapa kontakt. Men det gäller att vara försiktig eftersom det återkommande förekommer anmälningar om att lärare misshandlat och agat eller trakasserat elever. Det förekommer, javisst, men det förekommer även att elever hittar på och ödelägger en lärarkarriär, trots att läraren i efterhand blir rentvådd.
F'låt sidospåret.

2007-08-21 @ 21:37:42
URL: http://linlin.blogg.se
Postat av: hansson

undrar bara vad typsnittet som är som skrivstil heter som du använder på vissa av dina bilder. Samt om det är gratis att ladda ner
MVH
Hansson

2007-08-28 @ 23:16:19
Postat av: Barbro

Typsnittet heter Scriptina och går att ladda hem gratis, minns inte vad sidan hette, men googla på gratis typsnitt... =)

2007-08-29 @ 21:16:20
URL: http://www.barbros.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0