Hjälper alger och blåbär mot stress?

image129
(Storerbrors fina påskkyckling som gör mig varm i stormen....)

Min man och jag kan bli ganska stressade ibland. Vilket väl i och för sig inte är så konstigt... det blir man när man ska hitta på en massa saker med tre barn och dessutom vara lite tidsoptimist och klämma in lite extra aktiviteter så fort vi ser tillstymmelse till tomrum. Jag övar på att inte göra någonting ibland... som nu. Långfredag. Efter att ha börjat dagen med att hälsa på min kusin och hans tjej hos min faster och farbror ordnade jag middag för svärmor och svärfar. Ja, jag vet, men det är inte så mycket....

Svärmor och svärfar åkte hem ganska tidigt vilket gav oss en kväll utan planer. Härligt. Barnen får bada och se Harry Potter. Lillebror är lite förkyld och gnällig men nu har han somnat och lugnet lägrar sig... Nu sitter jag här med ett glas vin och funderar över det här med stressen. Som får oss att tappa tålamodet med barnen ibland. Så onödigt. 

Läser i fyrabarnsmammans blogg att hon tycker att det är bra att barnen får ha det lite tråkigt ibland. Det tycker jag också, det är bara det att det är hos mig problemet sitter... dvs. jag är lite rastlös. Men inte rastlös så att jag måste ha mycket besök eller träffa folk, utan mer att jag tycker om att göra saker hela tiden. Jag är ingen soffliggare direkt.... vilket jag faktiskt skulle önska att jag var ibland. Jo, det är klart att jag kan ligga och slötitta på TV:n ibland men faktiskt blir det mer och mer sällan... Jag kan inte med att "slösa tid" på något program som egentligen är helt värdelöst... blir mer och mer kräsen... Okej, var är jag på väg med detta... tycker att jag säger emot mig själv hela tiden... ja, ni får ha förbarmande.

Jo, det jag skulle berätta är att min man "gick i väggen" för några år sedan och sedan dess har hans syster som bor i USA engagerat sig i hans välmående. Nu kommer det många goda råd från henne. Visste ni att blåbär är väldigt nyttigt (mest troligt), massor av c-vitamin. Syster tog med sig en bok som en amerikansk läkare har skrivit om blåbär och alla dess goda egenskaper i somras. Ingen läste den... Visste ni att man ska äta alger för att förebygga stress? (mindre troligt) Vi har inte kommit på om det gäller algern nedanför vår brygga och törs inte riktigt chansa... kan få gröna prickar? Sedan ska man också använda en speciell borste som man enligt expertis i USA ska gnugga kroppen med. Då försvinner stressen. Visste ni det? (ännu mindre troligt).

Hjälper inte det så är den senaste revolutionerande upptäckten att man ska tänka positivt. Om man tänker tillräckligt positivt regnar det pengar över en och man blir frisk från sina sjukdomar. Kanske mer troligt att ni visste, det är ju vida känt, vilket jag också påpekade för systern. Att det är klart att om man tänker positivt så tar man beslut och vägval som slutligen leder till välmående och rätt avkastning på kapital tex. Men nej, detta var ett nytt tänk. Man ska inte behöva göra någonting... bara sitta och vänta på att pengarna ska trilla in. Om man tänker rätt sorts tankar vill säga.

Ja, som ni kanske hör är jag lite skeptisk... men jag måste säga att jag blir imponerad av syster i USA. Hon är så övertygande i sitt uppriktiga engagemang. Så vem vet. Ett av hennes mer trovärdiga tips är dock yogan. Min man har också fått presentkort till yogapass när han fyllde år men har fortfarande inte provat. Men plötsligt händer det....

Ja, nu måste jag kila iväg och förbereda avresa till Hemavan på söndag. Tvätt ska hängas och kläder ska läggas fram. För självklart måste vi hinna klämma in ett besök på mammas och pappas stuga imorgon... så det kommer att bli ont om tid.... Tur att jag har blåbär i frysen, skrubb i duschen och jag hinner nog gymnastisera lite mellan tvättarna... det är bara algern som saknas. Tusan också. Då ska man bli stressad över det också. 

kram på er alla stressade småbarnsmammor och alla andra, ha en riktigt mysig påskhelg


 

Kommentarer
Postat av: Ingegerd

Hej barbro!
Jag har oxå en släng av att "hinna göra allting syndromet",och allra mest under högtider.
Jag måste erkänna att fast vi har målat påskägg,gjort andra påskäggkreationer,bakat,så infann sig en visst pirr i kroppen när jag kom in på din blogg,,,,, jag inte har målat påskteckningar med barnen,,,ooops!!
Hoppas ni får en härlig Påsklördag hos din mor och far,och härliga dagar i Hemavan!

2007-04-07 @ 09:17:31
Postat av: Persilja

Hej Barbro!
Jag har dåligt minne, eller är kanske bara stressad, och glömde att länka dig, jag vill ju hälsa på, och så föll du bort ur mitt minne, du vet man läser så många bloggar och bloggvärlden är så stor, så stor, så det gäller att fånga dem man gillar i flykten, dvs länka, och NU har jag hittat tillbaka till dig Hurra! och nu ska jag länka dig direkt så att du inte försvinner för mig igen!!!

2007-04-09 @ 19:04:16
URL: http://fyrabarnsmamman.bloggagratis.se
Postat av: Barbro

Blir full i skratt Ingegerd när jag läser ditt "hinna allt syndrom..." och allt ni gjort och ÄNDÅ åker du dit! Hoppas påsken varit bra och att ni hann göra påskteckningar också ;-))

2007-04-18 @ 10:44:01
URL: http://www.barbros.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0